Ekspert resortu rozwoju: polskim firm potrzebna jest informacja o specyfice rynków pozaeuropejskich
Polskie firmy myślą coraz poważniej o ekspansji na rynki pozaeuropejskie, dlatego PARP i resort rozwoju wprowadzają różne instrumenty, aby im pomóc - powiedział Grzegorz Sinacki z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia.
2023-11-21, 17:00
Gość audycji przypomniał, że wspólnie z PARP zorganizowano cykl wideo konferencji, pod tytułem "Idea Rozwoju Twojego Biznesu", podczas których polskie firmy dowiadują się o specyfice różnych rynków.
W ministerstwie rozwoju i technologii powstał specjalny zespół, który identyfikuje bariery w wejściu na poza unijne rynki. Skatalogowano 1300 takich barier dla ponad 80 krajów. Dzięki temu Polska może występować do KE o interwencję w przypadku utrudnień do eksportu. Mają one charakter od barier celnych, po bariery regulacyjne.
Dzięki skardze m.in. Polski i różnych krajów unijnych do WTO, Turcja musiała wpuścić na swój rynek farmaceutyki. Podobne działanie odniosło skutek w przypadku Egiptu, który obłożył 10 % cłem "towary luksusowe z UE", do których zaliczył...polskie jabłka. Dopiero od września tego roku Kair zrezygnował z tego cła.
Posłuchaj
REKLAMA
Grzegorz Sinacki podkreślił, że do tej pory aż 75 % polskiego eksportu dotyczyło rynku wewnątrz Wspólnoty, dlatego wejścia na inne rynki wymaga pomocy dla polskich firm oraz identyfikacji i prób zniesienia barier, aby wejść na światowe rynki. Polscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania aby być na zagranicznych targach.
Więcej o barierach na rynkach poza unijnych można się dowiedzieć ze strony WWW: trade.gov.pl (https://www.trade.gov.pl/) oraz Access to Markets.com.(https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/home)
PR1/PR24/Błażej Prośniewski/sw
REKLAMA