Sprzedaż detaliczna w listopadzie poniżej oczekiwań. GUS podał najnowsze dane
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie była niższa niż przed rokiem o 0,3 proc. W porównaniu z październikiem spadła o 2,8 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 2,6 proc. rdr.
2023-12-21, 09:34
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 1,7 proc. i spadek o 1,2 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 4,0 proc. rdr.
"Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3 proc. (wobec wzrostu o 1,6 proc. w listopadzie 2022 r.). W porównaniu z październikiem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 2,8 proc. W okresie styczeń-listopad2 2023 r. sprzedaż zmalała rdr o 2,4 proc. (w 2022 r. wzrost o 5,4 proc.)" - czytamy w komunikacie.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2023 r. była o 0,8 proc. niższa w porównaniu z październikiem br.
REKLAMA
Jakie produkty najchętniej kupowano?
"W listopadzie 2023 r. znaczny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały podmioty z grup: 'meble, rtv, agd' (o 10,1 proc. ), 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (o 9,1 proc.), 'pozostałe' (o 6,8 proc.). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 2,6 proc. Spośród prezentowanych grup wzrost raportowały natomiast jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 11,8 proc.) oraz farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 4,1 proc.)" - czytamy dalej.
Udział e-handlu
"W listopadzie w porównaniu z październikiem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 27,2 proc.). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży 'ogółem' zwiększył się z 9 proc. w październiku 2023 r. do 11,7 proc. w listopadzie br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (z 24,8 proc. przed miesiącem do 30,9 proc.), 'tekstylia, odzież, obuwie' (odpowiednio z 19,9 proc. do 24,5 proc.), 'meble, rtv, agd' (z 17,1 proc. do 20,8 proc.)" - czytamy w komunikacie GUS.
Wzrost produkcji budowlano-montażowej
Jak podał GUS produkcja budowlano-montażowa w listopadzie 2023 r. wzrosła o 3,9 proc. rdr, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 3,1 proc.
Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu produkcji budowlano-montażowej rdr o 6,9 proc. i w ujęciu miesiąc do miesiąca o 5,9 proc.
REKLAMA
Liczba rozpoczętych budów
Liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w listopadzie wzrosła o 32,9 proc. rdr, a mdm spadła o 18,3 proc. - podał także Główny Urząd Statystyczny.
Na koniec listopada 2023 r. w budowie było 808,2 tys. mieszkań, o 4,6 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu 2023 r.
- Eksperci: w przyszłym roku płace w Polsce wzrosną o ponad 10 procent
- GUS poda dane na temat inflacji w listopadzie. Ekonomiści: okres szybkiego spadku mamy już za sobą
IAR/PAP/ISBnews/PR24.pl/mk
REKLAMA
REKLAMA