Przybywa "elektryków" na polskich drogach. Tylko w styczniu zarejestrowano ponad tysiąc pojazdów

W styczniu liczba osobowych aut elektrycznych w Polsce wzrosła o 66 proc. rdr do ponad 52 tys. szt. - wynika z Polish EV Outlook Index. W analizie odnotowano, że flota całkowicie elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do blisko 6 tys. szt. - o 75 proc. rdr.

2024-02-21, 13:29

Przybywa "elektryków" na polskich drogach. Tylko w styczniu zarejestrowano ponad tysiąc pojazdów
Pod koniec stycznia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6.086 ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4.456 AC oraz 1.630 DC. Foto: Peter_Fleming/Shutterstock

Według Polish EV Outlook Index ("PEVO Index") na koniec stycznia 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 58.507 szt. Park osobowych BEV składał się z 52.556 szt. i powiększył się 66 proc. rdr, a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1.116 szt., a więc 4 proc. więcej niż rok temu.

W opracowaniu dodano także, że w styczniu 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 5.951 szt. czyli o 75 proc. rdr.

Z kolei park osobowych, wodorowych FCEV liczył 201 szt., co stanowiło wzrost o 73 proc. rdr.

Tesla, Mercedes, Volvo

"Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w styczniu 2024 r. były Tesla Model Y (183 sprzedane szt.), Mazda MX-30 (82 szt.) oraz Dacia Spring (61 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz Volvo. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w styczniu 2024 r. wyniósł 2,6 proc." - wskazali autorzy opracowania.

REKLAMA

Zwrócili uwagę, że pod koniec pierwszego miesiąca 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6.086 (wzrost o 33 proc. rdr) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4.456 AC (więcej o 27 proc. rdr) oraz 1.630 DC (+55 proc. rdr).

"W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (65 proc.), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie" - zwrócili uwagę autorzy raportu, wskazując, że pod koniec stycznia 2024 r. kierowcy samochodów elektrycznych mogli w Polsce korzystać z 655 takich urządzeń.

Nowe stacje ładowania

Jak wynika z "PEVO Index" miastami o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych są w kolejności:

  • Warszawa (591 punktów w styczniu 2024 r.),
  • Gdańsk (265),
  • Szczecin (222),
  • Poznań (199),
  • Kraków (196).

W raporcie wskazano, że liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec stycznia 2024 r. 613, co oznacza wzrost o 13 proc. rdr.

REKLAMA

Samochody używane

Raport zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym. Według "PEVO Index" pod koniec stycznia 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 3.766. To wzrost o 123 proc. rdr. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1 proc. Takie oferty odpowiadały za 0,7 proc. wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu.

"Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (335 ogłoszeń w styczniu 2024 r. ze średnią ceną 72.239 zł), BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 92.208 zł) oraz Tesla Model S (174 ogłoszenia ze średnią ceną 171.797 zł)" - wskazali autorzy zestawienia.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej