Kobiety w sektorze transportowym. Jak plasujemy się na tle innych krajów w UE? Dane mogą zaskoczyć
Pod względem feminizacji sektora transportu Polska plasuje się w połowie stawki w UE. Ale dane pokazują, że coraz więcej przedsiębiorstw logistycznych stawia na kobiety. Wynika to nie tylko z braku pracowników i oferowanych elastycznych form zatrudniania, ale także z tego, że większy udział kobiet poprawia wyniki finansowe.
2024-03-08, 11:00
Jak podała firma Geis PL, kobiety stanowią obecnie 20 proc. wszystkich pracowników w sektorze transportowym w Polsce, natomiast według danych udostępnionych przez firmę analityczno-badawczą Gartner, na całym świecie panie stanowią aż 41 proc. specjalistów w łańcuchu dostaw.
Firma Geis PL przewiduje, że w wyniku zachodzących zmian na rynku liczba kobiet zatrudnionych w tej branży będzie z każdym rokiem rosła. Wiele zależy od elastycznych form zatrudnienia, co pozwala im łatwiej godzić obowiązki zawodowe z życiem prywatnym. Ważnym czynnikiem sprzyjającym feminizacji jest również niedobór rąk do pracy, z którym ten sektor boryka się od lat. Z informacji udostępnionych przez firmę PwC, deficyt pracowników sektora transportu osiągnął w Polsce 100 tysięcy etatów.
Dążenie do parytetu płci, ułatwia wypełniać braki kadrowe, ale takie firmy osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe. Tam, gdzie udział kobiet na stanowiskach kierowniczych jest wyższy, przedsiębiorstwa notują średnio o 35 proc. wyższy zwrot z kapitału oraz o 34 proc. wyższy zwrot dla akcjonariuszy. Przy tym spółki, w których co najmniej trzy kobiety zasiadają w zarządzie, notują o 66 proc. wyższy zwrot z zainwestowanego kapitału, o 42 proc. wyższy zwrotu ze sprzedaży oraz o 53 proc. wyższy zwrot z kapitału.
Według badań opublikowanych przez Harvard Business Review, zróżnicowane zespoły mają zdolność do szybszego i bardziej skutecznego rozwiązywania problemów.
REKLAMA
PR24/PAP/SW
REKLAMA