Organizacja ruchu w powietrzu. Ekspert z PAŻP tłumaczy zasady i przeprasza za opóźnienia lotów

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przygotowuje polskie niebo do bezpiecznych podróży lotniczych - mówił w Polskim Radiu 24 Marcin Wilkowski, dyrektor Biura Operacyjnego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Wyjaśnił, że "przygotowanie nieba" oznacza wypracowanie procedur dolotowych i odlotowych, wyznaczenie tras przelotów i stref wyłączonych dla wojska lub w ogóle wyłączonych z ruchu. Jak dodał, czasami wiążą się z tym opóźnienia. 

2024-03-23, 18:21

Organizacja ruchu w powietrzu. Ekspert z PAŻP tłumaczy zasady i przeprasza za opóźnienia lotów
Gość Polskiego Radia 24 tłumaczył zawiłości związane z planowaniem i organizowaniem ruchu lotniczego. Foto: Robinotof/ Shutterstock

Dyrektor Biura Operacyjnego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Marcin Wilkowski wskazał, że polska przestrzeń powietrzna podzielona jest na dwa poziomy - FIS (Flight Information Service, Służba Informacji Powietrznej) i ATC (Air Traffic Control, Kontrola Ruchu Lotniczego). FIS zapewnia "służbę informacji powietrznej i alarmową dla samolotów nieobjętych służbą ATC", czyli tzw. general aviation, a więc statki powietrzne mogące latać swobodnie, bliżej ziemi, bez nadzoru ATC.  

Ustalone trasy ruchu to przeszłość. Europa stawia na Free Route Airspace

Jak mówił, choć są jeszcze ustalone trasy ruchu lotniczego niczym autostrady na lądzie, to w Europie coraz częściej korzysta się z reguły Free Route Airspace, zakładającej dotarcie do celu jak najkrótszą ścieżką. - Chcemy latać szybciej, efektywniej, bezpieczniej i taniej, nie chcemy więc wykorzystywać klasycznych, zygzakujących dróg lotniczych. Stąd, przy wykorzystaniu zaawansowanych systemów kontroli ruchu międzynarodowego, samoloty są kierowane pomiędzy klasycznymi drogami - wyjaśnił. 

Wyjaśniając, jak działa w praktyce system dynamicznego otwierania i zamykania poszczególnych sektorów przestrzeni powietrznej dla ruchu, gość Polskiego Radia 24 przeprosił za związane z tym i pojawiające się czasami opóźnienia. - To ma na celu opóźnienie wlotu w ten sektor, który być może jest spiętrzony, albo przewidujemy, że będzie spiętrzony. Żeby było bezpiecznie, czasami trzeba ten ruch rozładować - wskazał. 

Pytany o wymagania stawiane kontrolerom ruchu lotniczego, Marcin Wilkowski wymienił jako najważniejsze: odporność na stres, wyobraźnię przestrzenną, umiejętność planowania i organizowania oraz biegły angielski, ale z tym - jak zaznaczył - obecnie nie ma żadnych problemów.

REKLAMA

Więcej w nagraniu: 


Posłuchaj

Marcin Wilkowski, dyrektor Biura Operacyjnego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, o zasadach organizowania ruchu lotniczego ("Temat dnia/ Gość PR24") 21:50
+
Dodaj do playlisty

Czytaj także: 

***

Audycja: "Temat dnia/ Gość PR24"

ProwadzącyMałgorzata Żochowska

Gość: Marcin Wilkowski (dyrektor Biura Operacyjnego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej)

Data emisji: 23.03.2024

REKLAMA

Godzina emisji: 17.06


Polskie Radio 24/ mbl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej