Ponad 31 mln zł. Amazon ukarany przez UOKiK. Chodzi o wprowadzanie konsumentów w błąd

2024-03-27, 16:50

Ponad 31 mln zł. Amazon ukarany przez UOKiK. Chodzi o wprowadzanie konsumentów w błąd
UOKiK nałożył karę ponad 31 mln zł na Amazon.Foto: B.Zhou/Shutterstock

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości ponad 31 milionów złotych na internetowy sklep Amazon. Wątpliwości wzbudziły praktyki dotyczące wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi "Gwarancja Dostawy".

Wielu konsumentów wskazywało na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu, między innymi na anulowanie zamówień lub brak dostawy zamówionych produktów.

Amazon ukarany

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że spółka Amazon została ukarana za podawanie nieprawdziwych informacji o dostępności produktów i terminach dostaw. Jak powiedział, konsument nie powinien być zmuszany do podejmowania dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność prezentowanych ofert i informacji.

UOKiK zakwestionował wprowadzanie konsumentów w błąd, co do momentu zawarcia umowy sprzedaży oraz uprawnień konsumentów wobec usługi i gwarancji dostawy. Wątpliwości wzbudziła również praktyka nakładania presji na klientów, poprzez pokazywanie im licznika czasu na złożenie zamówienia, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie.

Posłuchaj

UOKiK nałożył karę ponad 31 mln zł na Amazon (IAR) 0:33
+
Dodaj do playlisty

Odwołanie od decyzji

Decyzja nie jest prawomocna. Amazon poinformował, że nie zgadza się z karą i zapowiedział odwołanie od decyzji UOKiK. Nałożona kara to 31 milionów 850 tysięcy 141 złotych. Spółka musi opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych.

Zgodnie z zakwestionowaną praktyką, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla spółki. Nawet po zapłacie za towar, Amazon nie jest zobowiązany do jego dostarczenia - może anulować zamówienie.

Zawarciem umowy sprzedaży dla Amazona jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru. Prezes UOKiK uznał, że Amazon naruszył zbiorowe interesy konsumentów.

Czytaj także:

IAR/jb

Polecane

Wróć do strony głównej