Miasto dla pieszych czy samochodów? Wyzwania komunikacyjne metropolii
- Jeżeli w mieście królują samochody, mamy problem z parkowaniem, pojawia się problem uprzywilejowania jednych grup przeciwko innym, także problem z przemieszczaniem się osób, które nie jeżdżą prywatnymi samochodami - mówił w Polskim Radiu 24 prof. Jacek Szołtysek, kierownik Katedry Logistyki Społecznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, który w Polskim Radiu 24 dyskutował z dr Anną Nicińską, koordynatorką programu CoMobility.
2024-04-03, 11:35
Połowa populacji świata mieszka w miastach. Szacuje się, że w niedalekiej przyszłości liczba ta wzrośnie niemal dwukrotnie. Projektowanie przestrzeni przyjaznej mieszkańcom staje się w takiej sytuacji kluczowe.
Prof. Jacek Szołtysek zwrócił uwagę, że trzeba wziąć pod uwagę, że w mieście mieszkają różne osoby, z różnymi możliwościami przemieszczania się i różnymi nawykami, których potrzeby trzeba uwzględnić, przedstawiając koncepcję transportu.
Dr Anna Nicińska przedstawiła preferencje transportowe mieszkańców Warszawy, wśród których da się wyodrębnić trzy grupy osób, każdą stanowiącą ok. 30 proc. badanych. To osoby, które korzystają z transportu zbiorowego, poruszają się samochodami oraz ci, którzy używają oby środków transportu, ale dopasowują swoje zachowanie do bieżących potrzeb. Ostatnią grupę, liczącą ok. 10 proc., stanowią osoby wybierające indywidualne środki transportu, m.in. rower. - Ważne jest zrozumienie, jak różni są użytkownicy miasta. Zaprojektowanie miasta, by każdy się czuł w nim dobrze, jest wyzwaniem - dodała.
Posłuchaj
* * *
Audycja: Słowem wszystko - o samorządach
Prowadzący: Karol Surówka
Goście: dr Anna Nicińska, koordynatorka programu CoMobility, i prof. Jacek Szołtysek, kierownik Katedry Logistyki Społecznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach
Data emisji: 3.04.2024
REKLAMA
Godzina emisji: 08.35
PR24/ka/kormp
REKLAMA