Ceny artykułów spożywczych. Nowy lider najtańszych sieci handlowych. Biedronka zdetronizowała Auchan

2024-04-16, 14:59

Ceny artykułów spożywczych. Nowy lider najtańszych sieci handlowych. Biedronka zdetronizowała Auchan
W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, można spodziewać się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Foto: Robert Bartosewicz / Polskie Radio

W marcu średnia cena koszyka zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł - Na pozycji lidera najtańszych sieci znalazła się Biedronka, która zdetronizowała Auchan.

"Z marcowego badania wynika, że po długiej dominacji Auchan pozycję lidera najniższych cen zdobywa sieć Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 229,03 zł. To wzrost o 11,15 zł, czyli o 5,11 proc. więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem do sieci Auchan" - wynika z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,76 zł (Auchan) i 52,46 zł (Lidl).

Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,07 zł.

"Będziemy świadkami zaciętej walki"

Powrót stawki VAT na część produktów żywnościowych do poprzedniej - 5 proc. wartości to główny temat w branży handlowej na przełomie marca i kwietnia. Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie, niektóre zdecydowały się nawet na aktywne promowanie tych decyzji wśród klientów - skomentował wyniki raportu dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki.

- Obecnie obserwujemy niższą aktywność działań sieci handlowych, choć w naszym zestawieniu po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera najniższych cen - dodał.

Jego zdaniem nie ulega wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów.

- W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie, że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach - podkreślił Zbigniew Sierocki.

W największym stopniu zdrożały napoje

W raporcie na temat badania podano, że w marcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo.

W największym stopniu zdrożały napoje. W marcu wzrost ten wyniósł 14,09 proc. wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,75 proc., słodycze o 4,03 proc. oraz używki i piwo o 3,65 proc.

W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,7 proc.), mrożonki (8,54 proc.), mięso, wędliny i ryby (6,38 proc.) oraz nabiał (6,29 proc.).

40 produktów w 13 sieciach handlowych

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline).

PAP/DoS

Polecane

Wróć do strony głównej