Tak działa dezinformacja. Po zamachu na Ficę "wystarczyło 11 minut"

- Już po 11 minutach polska przestrzeń informacyjna była zdominowana gotowymi narracjami - powiedział na antenie Polskiego Radia 24 Michał Fedorowicz, prezes Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

2024-05-17, 12:27

Tak działa dezinformacja. Po zamachu na Ficę "wystarczyło 11 minut"
Michał Fedorowicz, prezes Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych tłumaczył mechanizmy rozsiewania dezinformacji w mediach społecznościowych. Foto: buffaloboy/Shutterstock

Gość PR24 mówił o pojawiających się w przestrzeni informacyjnej mediów społecznościowych falach dezinformacji. - Pojawiające się nowe konta, mini i meta narracje. To się dzieje cały czas. Jesteśmy testowani, poddawani próbom czy klikniemy, czy udostępnimy i czy w to uwierzymy - podkreślił Fedorowicz.

Wskazał, że wszystko, co jest publikowane na rosyjskich kanałach platformy Telegram pojawia się automatycznie w polskiej przestrzeni informacyjnej, na portalach Facebook, X oraz Instagram.

Dezinformacja rozprzestrzeniana w komentarzach

Pewien "ciąg technologiczny" opisał na przykładzie dezinformacji, która pojawiała się przy okazji zamachu na premiera Słowacji Roberta Ficę.

REKLAMA

- Po 11 minutach polska przestrzeń dotycząca tego, kto strzelał, co zrobił i jakie miał motywacje, była praktycznie zdominowana gotowymi już narracjami - tłumaczył Fedorowicz. Dodał, że te same informacje pojawiły się w tym samym czasie w Stanach Zjednoczonych, w Rosji i w całej Europie.

Zwrócił uwagę, że nieprawdziwe informacje w takich przypadkach pojawiają się zwykle w dużych ilościach w komentarzach pod artykułami źródłowymi lub pod głównymi postami w mediach społecznościowych.

Wśród celów takich działań wymienił m.in. uzyskanie chaosu informacyjnego.

Czytaj także:

Więcej w nagraniu.

Posłuchaj

Michał Fedorowicz o mechanizmach szerzenia dezinformacji w internecie (Temat dnia) 21:41
+
Dodaj do playlisty

***

Audycja: Temat dnia

Prowadząca: Małgorzata Żochowska 

Gość: Michał Fedorowicz (Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych)

REKLAMA

Data emisji: 17.05.2024

Godzina emisji: 10.34

PR24/st/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej