Wiceminister infrastruktury przekonuje: czas postawić na kolej
O potrzebie hamowania inwestycji w drogi i konieczności rozbudowy szlaków kolejowych w Polsce mówił na Campusie Polska Przyszłości wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
2024-08-25, 15:43
Piotr Malepszak przypomniał, że w ostatnich 30 latach w Polsce wybudowano 5,3 tys. kilometrów autostrad i dróg ekspresowych oraz 12 tysięcy km innych dróg. Równocześnie powstało 50 km nowych szlaków kolejowych, z czego 38 km to trasa gdańskiej PKM.
Czas postawić na kolej
- Inwestycje w drogi trzeba hamować - stwierdził wiceminister infrastruktury. W opinii Malepszaka, w planowaniu inwestycji drogowych zaczyna się w Polsce wymyślać inwestycje zbędne, które będą dublować istniejące drogi.
Tymczasem, zdaniem wiceministra, demografia jest nieubłagana i zaczyna brakować kierowców. Kluczowe jest zatem dopasowywanie inwestycji w oparciu o rzetelne analizy.
- Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny - powiedział Malepszak.
REKLAMA
"Dwa, cztery pociągi na dobę to marna oferta"
Stawianie na kolej i przekierowanie środków na inwestycje w ten rodzaj transportu nie będzie oznaczać, że w bieżącej kadencji powstaną setki kilometrów nowych torów. Wiceminister przypomniał, że trwają prace nad rozpoczęciem budowy tzw. Ygreka (elementem tej inwestycji w Koleje Dużej Prędkości jest tunel pod Łodzią) i planowany start prac to 2027 rok, a zakończenie to 2035. Równocześnie Malepszak chciałby przywracać połączenia na istniejących liniach.
- Będziemy stawiać na rozwój połączeń, bo ich jest za mało. W wielu miejscach są dwa, czasem cztery pociągi na dobę, to bardzo marna oferta - powiedział wiceminister cytowany przez serwis Bankier.pl
Wśród planowanych dużych inwestycji jest nie tylko "Y", ale także Centralna Magistrala Kolejowa - Północ (CMK Północ). To razem około tysiąca km nowoczesnej infrastruktury kolejowej, razem z łącznikami.
Prywatni przewoźnicy na tory
Malepszak zauważył także, że liczni są prywatni przewoźnicy zainteresowani wejściem na polskie tory i wożenie polskich pasażerów. Wśród nich wymienił RegioJet, Leo Express i Flix. RegioJet i Flix mają być zainteresowane trasą Warszawa-Poznań-Berlin. RegioJet ma już przyznany dostęp do trasy Kraków-Warszawa-Trójmiasto, ale jeszcze nie wozi na niej pasażerów.
REKLAMA
III RP - historia zwijania kolei i powolnego odbicia
Jeszcze w 1988 roku w Polsce w eksploatacji było 24 309 km linii kolejowych. W 2016 było już tylko 19 214 km. W międzyczasie spadła też znacząco liczba pasażerów - w 1990 roku koleje przewiozły 789,9 mln osób. W 2023 roku, który był rekordowy w XXI wieku wszyscy przewoźnicy przewieźli 374 mln pasażerów.
Powolny wzrost liczby pasażerów kolei trwa (z przerwą na pandemię) od 2015 roku. Zbiega się on w czasie z większymi inwestycjami w remont istniejącej infrastruktury i rozszerzanie oferty przewozowej.
- Polskie tory dla czeskich pociągów? Rośnie konkurencja dla PKP Intercity
- Intercity z kolejnym rekordem. Długi weekend był bardzo udany
- PKP Intercity się rozpędza. Rekordowe zyski
Bankier.pl/AM
REKLAMA
REKLAMA