Projekt Kolei Dużych Prędkości będzie kontynuowany. Jest zapowiedź posła KO
- Jesteśmy zdeterminowani, by poprowadzić projekt Kolei Dużych Prędkości, tzw. "Y", czyli trasę łączącą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań - powiedział poseł Koalicji Obywatelskiej Maciej Lasek. - Powinien być wykonany kompleksowy audyt projektu CPK - dodał.
2023-12-18, 11:40
Jak mówił w radiu TOK FM poseł Maciej Lasek, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest finansowany "w znacznej mierze, a w zasadzie 100-proc., z pieniędzy publicznych, więc powinien on być transparentny".
- Pierwszym elementem, który powinien być wykonany, jest kompleksowy audyt projektu. Ponieważ jest to projekt prowadzony dość nietransparentnie - powiedział Lasek. W jego ocenie nie wiadomo, ile będzie kosztował projekt CPK.
Koleje Dużych Prędkości
Lasek zapowiedział, że będzie kontynuowany projekt Kolei Dużych Prędkości w Polsce, czyli tzw. "Y".
- Jesteśmy zdeterminowani, żeby ten projekt Kolei Dużych Prędkości, czyli ten "Y" słynny, poprowadzić, bo to jest dobre rozwiązanie, to jest takie rozwiązanie, które pozwoli jednak znacznie skrócić czas przejazdu z Wrocławia czy z Poznania do Warszawy, a jednocześnie będzie bardziej ekologicznie niż wykorzystywanie lotów - wyjaśnił.
REKLAMA
Przyznał, że kolejowy "Y" to projekt, który jest planowany od 2010 roku. "Problem zaczął się wtedy, kiedy do tego dołożono lotnisko w Baranowie".
Według spółki CPK trasa Łódź - Warszawa ma być pierwszym odcinkiem nowej sieci KDP w Polsce; to priorytetowy fragment tzw. "Y", czyli nowej linii kolejowej między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Na tej trasie pociągi mają się rozpędzać do 250 km/h (prędkość projektowa to 350 km/h).
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów ma być wybudowany port lotniczy.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
REKLAMA
- Kolej Dużych Prędkości w Polsce. CPK: wydano pierwszą decyzję środowiskową
- Eksperci: nowy rząd musi zdecydować co z CPK i innymi strategicznymi inwestycjami
- Budowa CPK to strategiczny krok w rozwoju Polski. Duża szansa dla gospodarki
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA