Czy powrót do szkoły musi być trudny? Psycholożka: dobrze jest na nowo ustalić pewne rytmy dnia
- Możemy myśleć o szkole czy innych tego typu placówkach jako o czymś opresyjnym, czymś, co się dzieciom narzuca. Budując taką narrację, budujemy obraz lęku i bariery, ale przecież szkoła ma bardzo wiele wymiarów, zarówno rygoru nauki i porządku, ale niesie ze sobą też nowe spotkania, nowych znajomych, wycieczki, czas na przerwach - mówiła w Polskim Radiu 24 Marta Cieśla, psycholożka.
2024-08-31, 11:55
W poniedziałek rozpocznie się nowy rok szkolny. Zdaniem ekspertów pierwszy dzień w przedszkolu albo pierwszy dzwonek nie muszą wywoływać w dzieciach negatywnych emocji. Wystarczy dobre przygotowanie rodzica, aby najmłodsi dobrze przeszli ten trudny czas.
Marta Cieśla zwracała uwagę, że budowanie wokół powrotu czy też pójścia do szkoły atmosfery przymusu i trudnego obowiązku nie przynosi dobrych rezultatów. Jak podkreślała, warto skupić się tu na pozytywnych stronach sytuacji. - Zmiana to zawsze jest coś ciekawego, coś nowego, coś, co może nas trochę przerażać, co niesie ze sobą "nową układankę" - zaznaczyła (...). Jest niezwykle istotne, by poszerzać ten kontekst, odejść wyłącznie od nauki i przymusu - zaznaczyła.
Działanie na "autopilocie"
- Musimy powrócić do pewnego porządku. Dobrze jest na nowo ustalić pewne rytmy dnia, rytmy posiłków, poranków. Pewne struktury, w które wchodzimy. Wprowadzamy pewną rutynę, by za dwa, trzy tygodnie zacząć działać na autopilocie. To jest bardzo ważne, dzięki temu pozbywamy się trudu porannych awantur, kłótni, złych humorów, które każdego z nas mogą dopaść - wyjaśniała.
Posłuchaj
Polskie dzieci śpią za mało
Jak dodała, drugą rzeczą, o którą musimy zadbać, jest przygotowanie do snu. - Polskie dzieci śpią za mało, dzieci w wieku szkolnym powinny spać między dziewięć a dziesięć godzin. Wieczorny rytm powinien uwzględniać też czas na sen. Niewyspane dziecko jest mniej skoncentrowane, bardziej rozdrażnione, trudniej jest mu regulować emocje - stwierdziła.
REKLAMA
"Ruch reguluje napięcie"
Kolejnym istotnym elementem, o który powinniśmy zadbać w nowym, szkolnym rytmie, jest ruch, aktywność fizyczna. Jak mówiła psychoterapeutka, reguluje on napięcie, co szczególnie ważne jest u dzieci i młodzieży, które nie potrafią jeszcze jasno i otwarcie mówić o swoich emocjach.
* * *
Audycja: Temat dnia / Gość PR24
Prowadzący: Jakub Kukla
Gość: Marta Cieśla, psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Data emisji: 31.08.2024
Godzina emisji: 09.33
PR24/ka/wmkor
REKLAMA
REKLAMA