Media w USA. "Amerykanie nie oczekują obiektywizmu"

- Amerykańskie media nie są obiektywne, bo takie nie muszą być, skoro Amerykanie lubią oglądać to, co lubią. W zależności od tego, jakie mają poglądy, będą szukali stacji telewizyjnej, zgodnej z ich poglądami politycznymi - powiedziała w Polskim Radiu 24 Joanna Pinkwart z Kanału Zero, wieloletnia korespondentka polskich mediów w USA.

2024-10-13, 20:00

Media w USA. "Amerykanie nie oczekują obiektywizmu"
Fox News. Dla wielu widzów to lustrzane, ale republikańskie odbicie tego co po lewej stronie amerykańskiej polityki robi CNN w telewizji i w Internecie. . Foto: rafapress/shutterstock

W opinii Joanny Pinkwart nastawienie amerykańskiego widza jest takie, że nie oczekuje obiektywizmu. Jest to widoczne, gdy popatrzymy na wizję świata lewicowo-liberalnej stacji CNN i po drugiej stronie Fox News, która jednoznacznie wspiera republikanów.  


Posłuchaj

Joanna Pinkwart z Kanału Zero gościem Polskiego Radia 24 (audycja Radio stany) 27:24
+
Dodaj do playlisty

 

- To widać dopiero jak się tam pojedzie na stałe i zaczyna się oglądać codziennie te telewizje. To jest coś innego co znamy w Polsce, bo w porównaniu do tamtych stacji, nasze media są bardziej obiektywne, niezależnie od dyskusji, którą stronę polityczną wspierają. W CNN nie znajdziemy republikanów, z nielicznymi wyjątkami tych którzy wspierają Kamalę Harris. Ale nie spotkamy tam sympatyków Trumpa. W Fox News będzie dokładnie to samo, tam się nie zaprasza demokratów. Bo tego nie chce widz zgodnie z zasadą: klient płaci i klient wymaga - mówiła Joanna Pinkwart. 

Radio straciło na znaczeniu

Zdaniem gościa pozycja amerykańskich rozgłośni radiowych bardzo osłabła, to nie to samo, co ich rola w latach 60. i 70. XX wieku. Stacje radiowe słucha się teraz w samochodzie, a w amerykańskich domach non stop jest włączona telewizja i słucha się podcasty z Internetu. A jeżeli chodzi o gazety, to z polskiej perspektywy można je nazwać najbardziej obiektywną grupą mediów.

REKLAMA

Media publiczne to margines rynku

- Ta polaryzacja poglądów jest dziś wszędzie, bo to specyfika naszych czasów. Media publiczne w USA to bardzo mały wycinek mediów, czy to będzie prasa, radio czy też telewizja. Ale większość to czysta komercja i wiele zależy od tego kto ma lepszego prawnika. To często są prawnicze bitwy i nie każde medium daje finansowo radę w takim sporze. Ale pomimo tej komercjalizacji np. sposób pokazywania wojny na Ukrainie był robiony w sposób dość rzetelny. Wysłano tam wielu korespondentów wojennych, to była obiektywna i rzetelna reporterska robota, bez liczenia się z kosztami, co kontrastuje z działaniami polskich mediów. U nas się na wszystkim oszczędza, na wojnę jedzie dwuosobowa ekipa, a  amerykańskie media wysyłają cały sztab ludzi, łącznie z ochroniarzami dla wsparcia reporterów. Robią to także dlatego, że obiektywny przekaz chroni przed pozwami, a duża liczba widzów takich relacji, przekłada się na wpływy z reklam  - tłumaczyła Joanna Pinkwart.

W jej opinii znany z Polski problem z nieobiektywnymi paskami z newsami przesuwającymi się po ekranie telewizora, jest taki sam w USA. Trudno tam zobaczyć jakiś obiektywizm. Podczas pandemii COVID-19 widać było jak CNN obcina wypowiedzi Trumpa o połowę, co zmieniało sens jego wypowiedzi. I to było wyświetlane na paskach.  



***

AudycjaRadiostany
ProwadzącyJan Białostocki
Gość: Joanna Pinkwart (wieloletnia korespondentka polskich mediów w USA_
Data emisji: 13.10.2024
Godzina emisji: 18.33

REKLAMA

PR24/sw


       

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej