Biedronka najbardziej obniżyła ceny. To jednak nie najtańszy sklep
Podstawowe produkty spożywcze w październiku były średnio o 6,5 proc. tańsze w porównaniu z wrześniem. Ich cena wyniosła niecałe 290 złotych. Najtaniej było w Lidlu - wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy przygotowanego przez ASM SFA.
2024-11-19, 10:45
Koszyk zakupowy kosztował w październiku 288,99 zł. To o 20 zł mniej niż we wrześniu. Rok do roku odnotowano wzrost o 2,02 proc. (283,27 zł w październiku 2023 r.).
Według ASM SFA spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż we wrześniu. Największą obniżkę zaobserwowano w Biedronce (29,04 proc.), najmocniej ceny skoczyły w sklepach Carrefour (1,45 proc.).
187 zł za najtańszy możliwy koszyk
Wyliczono, że jeśli w koszyku znajdą się najtańsze produkty raportowane spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, kupujący mogliby zapłacić 186,90 zł (mniej o 48,64 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 355,90 zł (mniej o 3,64 zł niż we wrześniu br.).
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w październiku 2024 r. wyniosła 169 zł i jest ona o 45 zł wyższa niż we wrześniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w październiku 2024 r. była wyższa o 27,14 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2024 r. droższy o 1,04 proc. niż w 2023 r.
REKLAMA
- Masło drożeje i drożeć będzie. Wiemy, jaka jest tego przyczyna
- Gdzie wolimy jeść: w domu czy na mieście, i co najchętniej?
- Patrząc na poszczególne kategorie produktów widzimy, że w październiku, w porównaniu do zeszłego roku, podrożało sześć na 10 badanych kategorii. Wzrosty notujemy między innymi w przypadku mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów - wskazał Client Service & Analysis Director ASM SFA Kamil Kruk.
Zauważył, że dane sugerują, iż inflacja znów jest odczuwalna, ale "wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku". - Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe, a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów - stwierdził.
Najtańsze zakupy. Zmienił się lider
Liderem najniższych cen, wynika z badania, był w październiku Lidl. Tam średnio za koszyk trzeba było zapłacić 230,09 zł, o 17,09 proc. mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu, kiedy najlepszy wynik osiągnął Auchan.
REKLAMA
Wyliczono, że różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 1,19 zł (Biedronka) i 6,34 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w październiku 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,72 zł.
Napoje coraz droższe
Co potaniało? Według ASM SFA najwidoczniej spadły ceny: produktów tłuszczowych (6,50 proc.), dodatków (2,68 proc.), produktów sypkich (1,64 proc.) oraz chemii domowej i kosmetyków (0,31 proc.). Najbardziej natomiast zdrożały napoje: o 18,17 proc. względem 2023 r.
W październiku najwięcej, bo 25 produktów w najniższych cenach, można było znaleźć w Biedronce. Na kolejnych pozycjach uplasował się Auchan z (siedem produktów), Lidl (trzy produkty) i Selgros Cash & Carry (dwa produkty). W sieciach E.Leclerc, Intermarché, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po jednym produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Z kolei najwięcej najdroższych badanych produktów (28) można było w październiku br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasował się sklep POLOmarket (11 produktów). Następnie Aldi i Intermarchė (po siedem produktów), Dino i Kaufland (po sześć produktów), Carrefour (cztery produkty) oraz Selgros Cash & Carry (dwa produkty). W sklepach Biedronka, E.Leclerc i Makro Cash & Carry znalazło się po jednym produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
REKLAMA
W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy znalazły się̨ artykuły z takich kategorii jak nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
ms/PAP
REKLAMA