Z Warszawy do Krakowa ekspresówką. W poniedziałek otwarcie brakującego odcinka

Ostatni odcinek drogi ekspresowej S7 między Widomą i Krakowem oraz Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi S52 będą w poniedziałek oddane do użytkowania. Dzięki trasie S7 Warszawa i Kraków będą połączone drogą ekspresową, a dzięki drodze S52 stolica Małopolski zyska obwodnicę od strony północnej.

2024-12-22, 20:23

Z Warszawy do Krakowa ekspresówką. W poniedziałek otwarcie brakującego odcinka
W poniedziałek zostanie otwarty ostatni, brakujący odcinek trasy. Foto: GDDKiA

Jak poinformował Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, łączna długość udostępnianych w poniedziałek dróg ekspresowych wynosi 25 km. - W istotny sposób wzmacniają one transportowy szkielet regionu - zaznaczył przedstawiciel GDDKiA.

Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a węzłem Mistrzejowice w Nowej Hucie pozwoli na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Na węźle Mistrzejowice droga S7 połączy się z Północną Obwodnicą Krakowa w ciągu drogi S52.

Odcinek między Widomą i Krakowem był ostatnim budowanym fragmentem S7 na północ od Krakowa w Małopolsce. Po jego oddaniu oba miasta połączy 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.

REKLAMA

Dwa razy krócej

Według szacunków GDDKiA, podróż S7 pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około
2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.

Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h. - Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku planujemy skończyć późną wiosną - zapowiedział przedstawiciel GDDKiA.

Prace na węzłach

Skomunikowanie S7 z S52 zapewni tymczasowa łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu - nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Węzeł Mistrzejowice ma zostać w pełni ukończony w połowie 2026 roku – będzie to największy węzeł drogowy w Małopolsce, po jego wybudowaniu zostanie domknięty ring dookoła Krakowa.

Trasa S7 to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na ewentualny trzeci pas. Inwestycja o wartości prawie 1,7 mld zł otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

REKLAMA

Domknięcie ringu

Z kolei oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 powoduje, że stolica Małopolski wkrótce będzie drugim miastem w Polsce, po Łodzi, otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd obwodnica Krakowa liczyła 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK będzie to 64,5 km.

- Brakuje nam jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planujemy oddać w połowie 2026 roku - zapowiedział Michna.

Czytaj także:

Źródło: PAP/łp

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej