Szkolne zasady do zmiany? Nowacka o prawach i obowiązkach uczniów
Minister edukacji Barbara Nowacka spotkała się z uczniami szkół ponadpodstawowych z województwa pomorskiego. Podczas dyskusji młodzież poruszyła ważne tematy dotyczące zasad oceniania oraz praw i obowiązków ucznia, pytając m.in. o wystawianie ocen zachowania za strój i kolor włosów.
2025-03-18, 07:54
Szkolne regulaminy a prawa uczniów
Uczniowie opowiedzieli Barbarze Nowackiej o problemach, z którymi borykają się na co dzień, poruszając m.in. kwestie regulaminów szkolnych, systemu oceniania, egzaminów zewnętrznych oraz wykluczenia transportowego. Następnie zadawali pytania. Dotyczyły one m.in. karania za strój lub kolorowe włosy.
Zdaniem szefowej MEN uczniowie mają "prawo do autonomii swojego ciała". – Jesteście znacznie bardziej świadomi swoich praw niż wasi rodzice. Między innymi dlatego, że świat, który jest wokół was, wygląda tak, jak wygląda. Macie powszechny dostęp do informacji, a z drugiej strony nie zawsze jeszcze umiecie z tej informacji dobrze korzystać – oceniła minister edukacji.
- Nowy termin matur i skrócone lekcje? Nowacka komentuje
- Nowe ramowe plany nauczania. Barbara Nowacka podpisała dokument
- Decyzja Tuska. MEN zyskał nowe uprawnienia
Zaznaczyła przy tym, że szkoły mogą wprowadzać swoje zasady, ale muszą one być za powszechną zgodą, czyli również za zgodą uczniów i nie mogą naruszać ich podstawowych praw. – Uczniowie też są zobowiązani do przestrzegania podstawowych zasad, w tym zasad dotyczących ogólnie przyjętego szacunku w stroju, w zachowaniu, w kontaktach interpersonalnych – dodała.
REKLAMA
Kontrowersje wokół oceny zachowania
Według Barbary Nowackiej "mamy duże wyzwanie z oceną zachowania". Minister zaznaczyła, że "ocena zachowania, w takiej formule, jaka jest w Polsce, występuje tylko na Białorusi". Podkreśliła przy tym, że na ocenę z zachowania nie powinno wpływać to, czy uczeń jest w stanie usiedzieć w jednym miejscu w trakcie lekcji.
Nowacka przypomniała, że resort edukacji pracuje nad ustawą o rzeczniku praw i obowiązków ucznia, w której zostanie wzmocniona rola nauczyciela. Powinien on - jak zaznaczyła - mieć silną pozycję autonomiczną. Wskazała również, że w ustawie chciałaby położyć duży nacisk na wewnętrzne rozwiązywanie problemów poprzez np. mediację. – Wiele problemów można rozwiązać na miejscu, jeżeli młodzież jest silna i nauczyciele są silni, a rodzice są wspierający – przekonywała.
- Edukacja włączająca, MEN zapowiada zmiany w szkołach
- Pieniądze wracają do MEN. To 23 mln zł, na które dotacje przyznał Czarnek
Źródło: PolskieRadio24.pl/PAP
REKLAMA
REKLAMA