Chcą radykalnej zmiany ws. matematyki na maturze. Wiceszefowa MEN komentuje
Katarzyna Lubnauer odniosła się we wtorek w RMF FM do pomysłu likwidacji obowiązkowej matury z matematyki. - Nie ma do tego podstaw - stwierdziła. Wiceszefowa MEN wyjaśniła też, dlaczego jest zwolenniczką pozostawienia obowiązkowego egzaminu z matematyki.
2025-04-29, 09:09
Likwidacja matury obowiązkowej z matematyki. Lubnauer komentuje
Matura w 2025 roku obejmuje zmniejszoną o 20 proc. podstawę programową. Wśród uczniów pojawiają się jednak głosy, że należałoby zrezygnować z matematyki, ponieważ uczniowie mają różne zdolności i predyspozycje. Do MEN wpłynęła w tej sprawie petycja.
"Zwracam się z żądaniem zniesienia obowiązkowej, pisemnej matury z matematyki. Obecny system edukacyjny, który wymaga od każdego ucznia przystąpienia do egzaminu z tego przedmiotu, nie odpowiada różnorodnym potrzebom, talentom, możliwościom intelektualnym młodych ludzi w Polsce" - zaapelowała anonimowa autorka petycji.
Dodała, że system powinien pozostać bez zmian w przypadku obowiązkowej matury z języka polskiego oraz języka obcego, ale zamiast obowiązkowej matematyki maturzyści powinni mieć prawo wyboru trzeciego przedmiotu spośród pełnego katalogu, czyli np. matematyki, fizyki, chemii, geografii, biologii czy historii.
Czytaj także:
O ten pomysł we wtorek została zapytana na antenie RMF FM wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer. - Nie ma podstaw, by zlikwidować egzamin z matematyki na poziomie podstawowym na maturze. Ta wiedza pomoże uczniom w codziennym życiu - odpowiedziała wiceszefowa MEN.
Dopytywana, czy widziała już tegoroczny arkusz maturalny z matematyki, Lubnauer odparła, że nie. - Nie, nie chciałabym znać zadań maturalnych. Im mniej osób ma do nich dostęp przed egzaminem, tym lepiej - zaznaczyła.
Odpowiedź MEN na petycję
Wcześniej resort edukacji przedstawił jasne stanowisko, że egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym pozostanie obowiązkowy. "Egzamin (...) to jedyne, rzetelne narzędzie służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów, m.in. w zakresie kompetencji matematycznych. Bez tych narzędzi nie będzie żadnej możliwości wyciągnięcia jakichkolwiek wniosków służących kształceniu" - uzasadniło MEN.
Według ministerstwa liczba godzin przeznaczonych na realizację zajęć z matematyki umożliwia rzetelne przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu. Ponadto resort w odpowiedzi na petycję zwrócił uwagę, że funkcjonujące w systemie oświaty rozwiązania umożliwiają wsparcie dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
MEN zachęcił też do korzystania z materiałów przygotowanych przez CKE, które pomagają w nauce. "Systematyczna i spokojna nauka tego przedmiotu powinna zapewnić każdemu zdającemu uzyskanie na egzaminie wymaganego minimum, które wynosi jedynie 30 proc. pkt. W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej matematyka jest i powinna być przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich" - podsumowało ministerstwo.
Czytaj także:
Źródła: PolskieRadio24.pl/RMF FM/MEN/ak/k