Polacy już nie oszczędzają. Sprzedaż detaliczna rośnie

Koniec z zaciskaniem pasa? Po miesiącach ostrożności i oszczędzania, Polacy ruszyli na zakupy – i to te największe. Najnowsze dane GUS pokazują, że prawdziwy boom przeżywa sprzedaż mebli, sprzętu RTV i AGD. Czy to znak, że czujemy się finansowo pewniej i nie boimy się już o przyszłość? Eksperci nie mają wątpliwości.

2025-06-24, 13:37

Polacy już nie oszczędzają. Sprzedaż detaliczna rośnie
Sprzedaż sprzętu AGD napędza sprzedaż detaliczną. Foto: Wojtek Laski/East News
  • W maju 2025 sprzedaż detaliczna była o 4,4 proc. wyższa niż w maju 2024
  • Najszybciej rosła sprzedaż dóbr trwałych takich jak meble, RTV i AGD - o 18,9 proc. 
  • Zdaniem ekonomisty Konfederacji Lewiatan sprzedaż detaliczna będzie motorem wzrostu PKB

Wydatki na sprzęt RTV, AGD i samochody napędzają sprzedaż

Maj 2025 roku przyniósł dalszy ciąg wzrostu sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym. Wzrosła ona o 4,4 proc. w stosunku do maja 2024 roku. Najmocniej napędzały ją wydatki Polaków w kategoriach "Meble, RTV, AGD" i "Pojazdy samochodowe, motocykle, części". Wzrosły one odpowiednio o 18,9 proc. i o 15,7 proc. Najwolniej rosła w maju sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, która w cenach stałych wzrosła o 1,5 proc. 

Miesiąc do miesiąca sprzedaż detaliczna spadła o 3,2 proc. Za wynik ten odpowiadała głównie kategoria żywności, gdzie spadek wyniósł 5,8 proc. Kategoria ta "waży" w wynikach sprzedaży detalicznej bardzo dużo - są to podstawowe produkty niezbędne do przetrwania i jedna z największych pozycji w budżetach większości Polaków. 

💡 Nastroje konsumentów pod lupą. Co lodówki mówią nam o stanie gospodarki?

Wzrost sprzedaży dóbr trwałych, takich jak meble, RTV i AGD, to dla ekonomistów kluczowy "barometr optymizmu". Dlaczego?

To odkładalny wydatek: W przeciwieństwie do jedzenia, zakup nowej lodówki czy telewizora można przełożyć na później, gdy czujemy się niepewnie finansowo.

Sygnał poczucia bezpieczeństwa: Decyzja o dużym, jednorazowym wydatku świadczy o tym, że czujemy się pewniej co do naszych przyszłych dochodów i stabilności zatrudnienia.

Wskaźnik wyprzedzający: Gwałtowny wzrost w tej kategorii (+18,9% r/r) często wyprzedza inne pozytywne wskaźniki gospodarcze, sugerując, że Polacy odzyskali wiarę w swoje portfele, zanim jeszcze pokażą to inne dane.

Jednak spadek ten nie jest niczym nieoczkiwanym. W kwietniu Polacy obchodzili Wielkanoc, tradycyjnie wiążącą się z dużymi wydatkami na żywność. Do tego zaraz po niej przypadła majówka, przed którą Polacy gromadzili zapasy na grilla itp. 

REKLAMA

Sprzedaż będzie napędzać PKB

Istotne znacznie sprzedaży detalicznej dla gospodarki zauważają eksperci. Mariusz Zielonka główny ekonomista Konfederacji Lewiatan zwrócił uwagę, na szybko rosnącą sprzedaż dóbr trwałych. 

- W kategorii RTV, AGD oraz meble notujemy wzrost sprzedaży blisko o 19 proc. w relacji rocznej. Od początku roku to właśnie ta kategoria produktów sprzedaje się najlepiej, bo odnotowała wzrost aż o 12,8 proc. - zauważył Zielonka. 

Jego zdaniem świadczy to o tym, że Polacy odbudowali oszczędności i ruszyli na zakupy. 

REKLAMA

🏷️ Ruszasz na duże zakupy? 3 zasady, by nie przepłacić

Wzrost optymizmu i chęć do wydawania pieniędzy nie zwalnia z myślenia. Planujesz kupić nowy sprzęt RTV/AGD lub meble? Pamiętaj o tych zasadach:

Porównuj ceny: Nigdy nie kupuj w pierwszym napotkanym sklepie. Zawsze sprawdzaj ceny tego samego modelu w porównywarkach internetowych. Różnice mogą sięgać setek złotych.

Poczekaj na okazję: Jeśli zakup nie jest pilny, warto sprawdzić kalendarz wyprzedaży. Sezonowe obniżki, Black Friday czy akcje "czyszczenia magazynów" to najlepszy moment na duże inwestycje.

Czytaj niezależne testy: Najdroższy model nie zawsze oznacza najlepszy. Przed zakupem poświęć chwilę na przeczytanie recenzji i profesjonalnych testów produktów. To najlepiej zainwestowany czas, który chroni przed rozczarowaniem.

Wzrost sprzedaży aut, zdaniem Mariusza Zielonki, to domena firm. Znaczna część nowych samochodów jest bowiem kupowana przez podmioty gospodarcze - zarówno jednoosobowe działalności, jak i większe firmy. Często brane one są też w leasing - szacuje się, że w leasingu do użytkowników końcowych trafi np. 70-80 proc. aut klasy premium. 

- Już przywykliśmy, że sprzedaż detaliczną ciągnie motoryzacja. I tak też było w maju. Sprzedaż w motoryzacji, z rocznym wzrostem 15,7 proc. r/r zrobiła dużą część całego wyniku. Motoryzacja to jednak domena zakupowa firm, a nie osób prywatnych - stwierdził Zielonka. 

Czytaj także: 

Źródło: GUS/PAP/Andrzej Mandel

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej