Odrodzenie Gadu-Gadu. Kultowy komunikator chce być super aplikacją

Komunikatora Gadu-Gadu nie trzeba przedstawiać nikomu, kto na początku stulecia korzystał z internetu - był pierwszą wielką polską marką internetową i jako jedyna z takich marek przetrwał, w przeciwieństwie do Naszej Klasy, Grona czy Golden Line. Teraz szuka pieniędzy na nowy rozwój. 

2025-07-04, 10:33

Odrodzenie Gadu-Gadu. Kultowy komunikator chce być super aplikacją
Komunikator Gadu-Gadu na smartfonie. Foto: materiały prasowe Gadu-Gadu

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Właściciel Gadu-Gadu szuka pieniędzy na rozwój na platformie crowdfunding - celem jest 1,9 mln złotych. Obiecuje jednak, że plan zrealizuje nawet bez środków od użytkowników
  • Odnowione Gadu-Gadu ma być aplikacją rodzaju all-in-one, oferującą wiele usług w jednym miejscu - od komunikacji po płatności
  • Komunikator, który w szczytowym czasie z powodzeniem walczył z zagraniczną (i już nieistniejącą) konkurencją w rodzaju Windows Live Messenger, nadal ma ok. 500 tys. użytkowników

Gadu-Gadu szuka pieniędzy na rozwój

W czasach świetności Gadu-Gadu miał 6 mln użytkowników i był pierwszym komunikatorem, za pomocą którego rozmawiano z astronautami na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Jest to też, jak przypomina dziennik "Puls Biznesu", jedyna z wielkich polskich marek internetowych, która nadal istnieje - Nasza Klasa, Golden Line czy Grono już przestały istnieć, choć w szczytowym momencie cieszyły się gigantyczną popularnością. 

Obecny właściciel fintech Fintecom ma pomysł na rozwój GG i prowadzi zbiórkę na platformie typu crowdfunding. GG ma być aplikacją do porozumiewania się i płatności o międzynarodowym zasięgu.

🔑 Jak odzyskać swój stary numer Gadu-Gadu? Krótki przewodnik

Lektura tego artykułu z pewnością skłoniła wielu do zadania sobie pytania: "ciekawe, czy mój stary numer jeszcze istnieje?". Jest szansa, że tak! Jak go odzyskać?

REKLAMA

Przypomnij sobie hasło. Jeśli pamiętasz swój numer GG lub adres e-mail, na który był zarejestrowany, możesz skorzystać z opcji "Przypomnij hasło" na stronie logowania GG lub w aplikacji.

Skontaktuj się z obsługą. Nie pamiętasz nic? Napisz do Biura Obsługi Klienta GG. Jeśli podasz dane, które kojarzysz (imię, nazwisko, miasto, data urodzenia, możliwe adresy e-mail używane w tamtym czasie), istnieje szansa, że pracownicy pomogą ci odnaleźć zaginiony numer.

Przeszukaj stare archiwa. Sprawdź stare dyski twarde, płyty CD lub archiwa poczty e-mail. Wielu z nas zapisywało pliki z historią rozmów, w których nazwie często znajdował się numer GG (np. archiwum_123456.txt).

Gazeta zauważyła, że na razie trudno mówić o spektakularnym sukcesie - internauci na platformie Emiteo zadeklarowali tylko 96,3 tys. zł, czyli ułamek oczekiwanej kwoty. Cel to 1,9 mln zł.

REKLAMA

"Do końca zapisów zostały dwa miesiące, jednak w dokumentach informacyjnych fintech Fintecom, właściciel Gadu-Gadu, obiecuje, że nawet nie zebrawszy oczekiwanej sumy zrealizuje plan, tylko wolniej" - dodał "Puls Biznesu".

Puls Biznesu podaje też, że w nowym wydaniu komunikator, z którego obecnie miesięcznie korzysta ok. 500 tysięcy użytkowników, ma stać się superaplikacją.

🇨🇭 Czym jest "super aplikacja"? Nowy cel Gadu-Gadu

Właściciel GG chce przekształcić komunikator w "super aplikację" (ang. super-app). Co to właściwie oznacza?

Definicja: "Super-app" to aplikacja mobilna, która jest zamkniętym ekosystemem oferującym wiele różnych, często niezwiązanych ze sobą usług w jednym miejscu. To przeciwieństwo posiadania osobnych aplikacji do każdej czynności.

REKLAMA

Azjatycki wzorzec – WeChat. Koncepcja narodziła się w Azji. Najlepszym przykładem jest chiński WeChat, który jest jednocześnie komunikatorem, portalem społecznościowym, systemem płatności mobilnych, platformą do zamawiania jedzenia, taksówek, rezerwowania biletów, a nawet załatwiania spraw urzędowych.

Cel GG: Plan Gadu-Gadu, by połączyć komunikator z płatnościami i innymi usługami, to właśnie próba zbudowania polskiej "super aplikacji", która ma na celu zatrzymanie użytkownika w swoim ekosystemie na dłużej i zaoferowanie mu kompleksowej obsługi w jednym miejscu.

Pół miliona użytkowników na nowy start

- Nasz pomysł to all-in-one, czyli aplikacja, która integruje w sobie wiele usług. Gadu-Gadu może być centrum rozrywki, komunikacji, płatności. Oczywiście wiemy, że jest Blik, Revolut czy mObywatel oraz wiele innych aplikacji, ale mamy społeczność prawie pół miliona zaangażowanych osób, co jest dobrym punktem startowym, żeby rozwijać te usługi - mówi cytowany przez "Puls Biznesu" rzecznik prasowy GG Jarosław Rybus.

Gazeta zwróciła uwagę, że użytkownikami komunikatora nie są tylko czterdziesto- czy pięćdziesięciolatkowie, pamiętający czasy rozkwitu GG. "Bardzo liczną" grupę stanowią młodzi ludzie szukający kontaktów z rówieśnikami. Większość użytkowników to osoby od 16 do 30 roku życia, a więc większość z nich nie korzystała z komunikatora w czasach jego świetności.

🪦 Nasza Klasa, Grono, GoldenLine. Cmentarzyk polskich legend internetu

Artykuł słusznie zauważa, że Gadu-Gadu to jedyna z wielkich marek początków polskiego internetu, która przetrwała. Co stało się z pozostałymi?

REKLAMA

Nasza Klasa (później NK.pl): Absolutny gigant, który zdominował polskie media społecznościowe przed erą Facebooka. Po serii niefortunnych zmian i próbie przekształcenia w portal z grami online, stracił popularność i został ostatecznie zamknięty w 2021 roku. Symbol niewykorzystanej szansy.

Grono.net: Jeden z pierwszych, "elitarnych" polskich serwisów społecznościowych, do którego można było dołączyć tylko z zaproszenia. Nie wytrzymał konkurencji z otwartą dla wszystkich Naszą Klasą i globalną potęgą Facebooka. Zamknięty w 2012 roku.

GoldenLine: Polski odpowiednik LinkedIn, profesjonalny portal networkingowy. Po okresie całkowitej marginalizacji  przez globalnego konkurenta zamknięty 30 listopada 2024 roku.

Wniosek: Historia pokazuje, jak wielkim ewenementem jest Gadu-Gadu – jedyną wielką marką z tamtej epoki, która nie tylko przetrwała, ale wciąż próbuje walczyć o swoje miejsce na nowym, znacznie trudniejszym rynku.

REKLAMA

Obecnie w serwisie GG można nie tylko komunikować się ze znajomymi (i nieznajomymi), ale także dać ogłoszenie typu "sprzedam Opla" czy nawiązać kontakt ze sztuczną inteligencją. Można też korzystać z szybkich płatności - właściciel marki na tym właśnie zarobił pieniądze, za które ją kupił i rozwija. 

Od początków założonej przez Łukasza Fołtyna marki GG nie zmieniły się dwie rzeczy - dawne Gadu Gadu nadal służy do rozmów i nadal ma w logo kultowe słoneczko, które pamięta każdy, kto na początku XXI wieku korzystał z internetu. 

Czytaj także: 

Źródło: PAP/Puls Biznesu/Andrzej Mandel


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej