Pendolino ma konkurencję. Czeski RegioJet od września na trasie Warszawa–Kraków
Prywatny czeski przewoźnik RegioJet osiągnął swój cel i jego pociąg pojawił się w rozkładzie jazdy między Warszawą a Krakowem. Na razie jeden, ale za to z czterema klasami.
2025-08-14, 16:30
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Od września na trasie Warszawa-Kraków będzie kursować pociąg czeskiego przewoźnika RegioJet
- RegioJet zapowiada, że od grudnia będzie chciał mieć więcej połączeń na tej popularnej trasie
- Pociągi RegioJet oferują składy wagonowe z czterema klasami miejsc - Low Cost, Standard, Relax i Business
Konkurencja dla Intercity od 18 września
Faktyczny monopol PKP Intercity na trasie Warszawa-Kraków zostanie symbolicznie przełamany już 18 września. W aplikacji Portal Pasażera pojawiło się już połączenie realizowane przez czeskiego przewoźnika RegioJet.

Pociąg czeskiego przewoźnika odjedzie z Krakowa Głównego o 8:49 a do Warszawy Centralnej dotrze o 11:54 (bieg zakończy na Warszawie Wschodniej o 12:21). Po drodze zatrzyma się tylko w Zawierciu i Warszawie Zachodniej.
Na razie brak jest w systemie kolejowym informacji o pociągu powrotnym do Krakowa, ale serwis Rynek Kolejowy ustalił, że RegioJet będzie jechać z Warszawy do Krakowa ok. 14:30.
Cztery klasy miejsc
Polskich pasażerów przyzwyczajonych do systemu z najwyżej dwiema klasami w pociągach czeka mała rewolucja. RegioJet dzieli swoje miejsca na cztery klasy - Low Cost, Standard, Relax i Business.
Dzięki temu zakres cenowy biletów jest większy, ale pasażerowie w najtańszej klasie muszą liczyć się ze standardem zbliżonym do tanich przewoźników lotniczych (mało miejsca na nogi itp.). Ale nie powinien ten standard znacząco odbiegać od 2 klasy w polskich pociągach.
W klasie Business RegioJet zazwyczaj oferuje wygodne czteromiejscowe przedziały i obfity poczęstunek.
Początek ekspansji RegioJet w Polsce?
Czeski przewoźnik nie ukrywa, że pierwsze połączenie ma być początkiem ekspansji na polskim rynku przewozowym. Od grudniowego rozkładu jazdy chce uruchamiać między Warszawą a Krakowem więcej par połączeń.
Ekspansja może zostać zahamowana przez UTK na wniosek Intercity, jeżeli analiza w ramach tzw. "badania równowagi ekonomicznej" wykaże ryzyko spadku przychodów przewoźnika realizującego dotowane połączenia o charakterze usługi publicznej.
Jednak, jak to wie każdy pasażer, na trasie Warszawa-Kraków tanich połączeń jest relatywnie niewiele. Dużo za to jest połączeń całkowicie komercyjnych realizowanych w ramach EIP (czyli pociągami Pendolino). Konkurencja ze strony RegioJet może przyczynić się do spadku cen biletów.
RegioJet ma od UTK pozwolenie na świadczenie usług również na innych trasach, między innymi z Warszawy do Gdyni. Jednak na tym etapie chce realizować połączenie między Warszawą a Krakowem. Prezes spółki Radim Jančura deklaruje, że w ramach ekspansji na polskim rynku zamierza zatrudnić nawet 500 osób.
Brak na razie informacji o cenach biletów RegioJet na trasie Warszawa-Kraków. Nie ma ich jeszcze ani na stronie RegioJet, ani w Portalu Pasażera.
Czytaj także:
- Polskie tory dla czeskich pociągów? Rośnie konkurencja dla PKP Intercity
- Rekordowe półrocze PKP Intercity. Ponad 40 mln pasażerów
- Jedziesz pociągiem do Warszawy? Ta opcja może ci się spodobać
Źródło: Rynek Kolejowy/Andrzej Mandel