Nowa funkcja na YouTube. Oglądasz za długo? Zobaczysz licznik

YouTube dodało do swoich aplikacji nową funkcjonalność, pozwalającą użytkownikom pomóc w powstrzymaniu się od oglądania "shortsów" godzinami. Po przekroczeniu zadanego czasu, program wyświetli odpowiednie przypomnienie. Ale spokojnie, będzie można je wyłączyć.

2025-10-22, 17:00

Nowa funkcja na YouTube. Oglądasz za długo? Zobaczysz licznik
Nowa funkcjonalność YouTube ma przeciwdziałać nadmiernemu oglądaniu krótkich rolek przez użytkowników. Foto: PAP/DPA/Fabian Sommer/dpa

YouTube zmienia zasady wyświetlania rolek

Któż z nas nie złapał się kiedyś na tym, że zamiast oglądać jedną, no góra dwie, krótkie rolki - tzw. shortsy na YouTube, spędza przed ekranem smartfona godzinę albo i więcej? Najnowsza funkcjonalność dodana do aplikacji pozwala temu zaradzić. Firma chce w ten sposób zapobiec wypaleniu użytkowników i odpowiada na rosnącą presję ze strony środowisk coraz bardziej świadomych konsekwencji nadużywania YouTube'a.

Użytkownicy mobilnych aplikacji YouTube będą mogli wkrótce ustawić maksymalny czas dziennego oglądania owych "shortsów", po przekroczeniu którego na ekranie smartfona wyświetli się stosowne powiadomienie, a odtwarzanie zostanie zatrzymane. To nie jest trwałe zabezpieczenie, bo okienko z wiadomością można łatwo wyłączyć. 

Jak na razie funkcjonalność nie jest połączona z funkcją kontroli rodzicielskiej, co oznacza że nie można zadać maksymalnego czasu oglądania rolek na urządzeniu dziecka. Ale w przyszłym roku - zapewnia YouTube - taka funkcjonalność się pojawi, i dodatkowo najmłodsi nie będą mogli sami wyłączyć przeszkadzającego okienka.

Minutnik lub kontroler snu. Dwie funkcje aplikacji YouTube

To nie jedyne funkcje, jakie nadawca przygotował by przeciwdziałać "doomscrollingowi". Użytkownicy, także w Polsce, mogą już ustawić komunikaty o przerwach i czasie snu. W pierwszym przypadku, po upłynięciu określonej, ustawianej, liczby minut, odtwarzanie filmu zatrzyma się - choć można je wznowić. Druga funkcjonalność wyświetla w zadanych godzinach na ekranie telefonu powiadomienie o czasie na sen, pozwalając użytkownikowi zdecydować, czy chce się położyć, czy woli oglądać dalej.

"Chociaż funkcje takie pozwalają chwalić się odpowiedzialnością za użytkowników, ich opcjonalny charakter oznacza, że mogą w rzeczywistości nie zmniejszać zaangażowania, co pozwala YouTube rozwiązać problemy związane z uzależnieniami przy jednoczesnym zachowaniu podstawowego modelu biznesowego" - ocenia Techcrunch.

Popularny jak YouTube. Aktywnie z tej platformy korzysta większość Polaków

Serwis YouTube miał w 2024 roku 29 milionów użytkowników w Polsce, co oznacza, że z aplikacji tej korzysta już 75,67 proc. populacji - wynika z raportu Digital Poland. Przeciętny Polak spędza w mediach społecznościowych (nie tylko w YouTube) około sześciu godzin tygodniowo. 

YouTube to także potężny nośnik reklam. W styczniu 2025 roku reklamy tam emitowane dotarły do 84,2 proc. ogółu polskich użytkowników internetu, 50,8 proc. widowni stanowiły kobiety, 49,2 proc. mężczyźni, a potencjalny zasięg reklam między początkiem 2024 a 2025 r. wzrósł o 3,9 proc.

Czytaj także: 

Źródła: Polskie Radio/Techcrunch/mbl

Polecane

Wróć do strony głównej