Więcej startów na Okęciu? Lotniska chcą łagodniejszych norm hałasu

Polskie porty lotnicze apelują o złagodzenie rygorystycznych norm hałasowych. Według władz lotnisk liberalizacja przepisów pozwoliłaby zwiększyć przepustowość i zmniejszyć wysokość wypłacanych odszkodowań.

2025-10-27, 09:16

Więcej startów na Okęciu? Lotniska chcą łagodniejszych norm hałasu
Polskie lotniska chcą zwiększyć przepustowość do 800 lotów dziennie . Foto: Albert Zawada

Lotniska walczą o liberalizację norm hałasowych

Władze Polskich Portów Lotniczych (PPL) i porty regionalne chcą łagodniejszych norm hałasowych dla lotnisk. To zwiększyłoby ich przepustowość i ograniczałoby wypłaty odszkodowań - informuje Dziennik Gazeta Prawna w poniedziałkowym wydaniu.

Dziennik podaje, że władze Polskich Portów Lotniczych (PPL) i szefowie lotnisk regionalnych narzekają, że obowiązujące w Polsce normy dotyczące hałasu od samolotów są jednymi z najbardziej rygorystycznych w Europie. Dodatkowo są one znacznie bardziej wyśrubowane niż w przypadku innych środków transportu. W nocy, w godzinach 22-6 hałas przy drogach nie może przekraczać 56 dB. W przypadku lotnisk norma wynosi 50 dB.

Polska z rygorystycznymi limitami  

"Nie dość, że limity hałasowe dla lotnictwa w Polsce są ustalone na poziomie znacznie bardziej rygorystycznym niż w innych krajach europejskich, to jeszcze sposób mierzenia hałasu lotniczego na naszych lotniskach nie jest sprawiedliwy. Wszystko przez to, że jest brana pod uwagę jedna doba w roku, podczas której emisja hałasu pochodzącego z działalności lotniczej jest najwyższa" - stwierdza cytowany przez "DGP" Łukasz Chaberski, prezes PPL. Według Chaberskiego, normy powinny być tożsame z tymi stosowanymi w innych środkach transportu - wzdłuż dróg ekspresowych czy linii kolejowych.

PPL oczekuje reakcji Ministerstwa Infrastruktury 

PPL i Związek Regionalnych Portów Lotniczych zapowiadają, że nie ustaną w walkach o liberalizację norm hałasowych - informuje gazeta. Anna Midera szefowa Związku Regionalnych Portów Lotniczych i jednocześnie prezes lotniska w Łodzi uważa, że do rozmów trzeba niebawem "wciągnąć" także Ministerstwo Infrastruktury.

DGP zwraca uwagę, że PPL, do czasu oddania CPK, do czego ma dojść w 2032 roku przygotowuje się do rozbudowy zatłoczonego terminala na Okęciu. Niebawem zacznie się m.in. projektowanie nowych części pirsów z rękawami. PPL złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji, która zakłada zwiększenie liczby operacji z 600 do 800 na dobę - poinformowała gazeta. 

Czytaj także: 

Źródła: PolskieRadio24.pl/PAP/JL 

Polecane

Wróć do strony głównej