TVP pod lupą. Ministerstwo Kultury przedstawiło wyniki audytu

Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Marta Cienkowska i wiceminister resortu Maciej Wróbel przedstawili wyniki audytu TVP oraz główne założenia ustawy medialnej. - Koniec z abonamentem - zapowiedziała szefowa resortu. Cienkowska potwierdziła też, że w projekcie nowej ustawy medialnej zapisana jest likwidacja Rady Mediów Narodowych. Kompetencje organu przejmie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

2025-10-30, 09:11

TVP pod lupą. Ministerstwo Kultury przedstawiło wyniki audytu
Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Marta Cienkowska i sekretarz stanu w MKiDN Maciej Wróbel podczas konferencji prasowej w siedzibie ministerstwa w Warszawie. Foto: PAP/Paweł Supernak

Koniec z abonamentem RTV. Marta Cienkowska: archaiczny twór

- Koniec z abonamentem. Abonament RTV jest absolutnie nieskuteczny. Po pierwsze, nie zapewnia stabilnego finansowania mediów publicznych, po drugie, jest archaicznym tworem z bardzo słabo ściągalną opłatą - powiedziała ministra kultury i dziedzictwa narodowego Marta Cienkowska.

- W drodze rozmów zaproponujemy konkretne rozwiązania finansowe. Zaproponujemy 2,5 mld zł stabilnego finansowania z budżetu, uzupełnionego o waloryzację, o inflację. Jest to kwota, którą udało nam się wypracować także po audycie Telewizji Polskiej, w rozmowach z Ministerstwem Finansów, w trosce i o budżet państwa - dodała. Ministra poinformowała, że w lipcu projekt ustawy medialnej, który likwiduje abonament RTV został wysłany do prac Zespołu ds. Programowania Prac Rządu i otrzymane zostały do niej uwagi.

Cel audytu w TVP i mediach publicznych

Cienkowska zaznaczyła, że audyt dał odpowiedź na pytanie, czy w ostatnich miesiącach środki finansowe były wydatkowane zgodnie z zapisami statutów i misją spółek. - Wiedząc, że jednym z głównych problemów jest kwestia budżetu, musieliśmy zrobić audyt w Telewizji Polskiej, sprawdzić, jak wygląda sytuacja finansowa także spółek regionalnych, spółek radiowych, żeby wypracować taki budżet, który mógłby się spotkać z zaakceptowaniem Ministerstwa Finansów - wyjaśniła.

Wiceminister kultury Maciej Wróbel powiedział natomiast o zmianach założeń dotyczących finansowania mediów publicznych. - Kwestia, która budziła największy niepokój w ramach rozmów międzyresortowych, to było oczywiście finansowanie mediów publicznych. Pierwotne założenie nowelizacji ustawy medialnej zakładało 0,09 proc. PKB, co przy obecnych wyliczeniach dawałoby kwotę około 3 mld 800 mln złotych. Zejście do poziomu 2,5 mld zł po ostatecznym zapoznaniu się z możliwościami mediów publicznych powoduje, że dokonujemy zmniejszenia budżetu mediów publicznych o 1 mld 300 mln złotych - doprecyzował.

Cienkowska: kandydaci do gremiów związanych z mediami publicznymi muszą być apolityczni

- Każdy kandydat i kandydatka, która będzie wybierana do zarządów, rad nadzorczych i programowych mediów publicznych, a także KRRiT musi spełniać wymogi apolityczności oraz eksperckości - zapowiedziała ministra kultury, przedstawiając w czwartek projekt nowej ustawy medialnej. Podkreśliła, że priorytetem w proponowanych rozwiązaniach jest niezależność władz mediów publicznych.

- Potrzebujemy transparentnych konkursów, które będą oparte o kryteria kompetencji. Każdy kandydat i kandydatka, która będzie wybierana do ciał związanych z mediami publicznymi, musi przede wszystkim spełniać wymogi apolityczności oraz eksperckości - podkreśliła.

Apolityczność - wyjaśniła Cienkowska - "to brak przynależności do partii politycznej przez pięć lat wstecz od momentu kandydowania, brak pełnienia funkcji w partii politycznej, a także kandydowania w wyborach powszechnych przez przynajmniej 10 lat". Natomiast eksperckość to "wyróżnianie się wiedzą i doświadczeniem w zakresie środków masowego przekazu kultury i mediów, co najmniej pięcioletnie doświadczenie w zakresie tworzenia lub stosowania prawa dotyczącego mediów lub kultury, pracy w podmiocie będącym dostawcą usługi medialnej lub wydawcą prasy".

- Te wymogi będą dotyczyć wszystkich kandydatów, czy chodzi o zarządy spółek, czy rady programowe, rady nadzorcze, czy Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Każdy z tych procesów będzie w pełni jawny - zapowiedziała.

Ministra kultury mówiła także o zarządach spółek medialnych, zaznaczając, że planowany jest jednoosobowy zarząd, powoływany na pięć lat przez apolityczną Krajową Radę Radiofonii i Telewizji na wniosek komisji konkursowej.

Czytaj także: 

Ministra kultury: planujemy likwidację Rady Mediów Narodowych

Cienkowska potwierdziła, że w projekcie nowej ustawy medialnej zapisana jest likwidacja Rady Mediów Narodowych. Jak wyjaśniła, kompetencje organu przejmie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Projektowane przepisy zakładają, że KRRiT będzie złożona z dziewięciu członków powoływanych na sześć lat i – zgodnie z zasadą rotacyjności – co dwa lata następować będzie wymiana jednej trzeciej składu. – Czterech członków będzie wybierać Sejm, dwóch – Senat, a trzech – prezydent.

Wymogami dodatkowymi będzie poparcie branżowych organizacji pozarządowych. Każdy z tych kandydatów będzie podlegał publicznemu wysłuchaniu z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców – powiedziała Cienkowska. Dodała, że uchwały Sejmu i Senatu świadczące o wyborze kandydatów będą wymagały pełnego uzasadnienia.

Szefowa MKiDN poinformowała, że proponowane są jednoosobowe zarządy spółek medialnych, powoływane na pięć lat przez apolityczną KRRiT na wniosek komisji konkursowej. - Każdy z kandydatów będzie musiał przedstawić projekt ramowej koncepcji funkcjonowania jednostki publicznej radiofonii i telewizji, a także rekomendacje organizacji pozarządowych - wyjaśniła.

Cienkowska podkreśliła, że planowana jest likwidacja Rady Mediów Narodowych. - Jej obowiązki przejmie KRRiT - dodała. Na pytanie, czy po wejściu w życie ustawy kadencja obecnej KRRiT ulegnie wygaśnięciu, ministra odpowiedziała, że "nie wyobraża sobie innego scenariusza".

Źródła: Polskie Radio/PAP/mg

Polecane

Wróć do strony głównej