Tajemnicza dziura w burcie promu "Estonia". Eksperci nie mają wątpliwości

Nowy raport w sprawie zatonięcia promu "Estonia" nie przynosi przełomu. Śledczy potwierdzają wcześniejsze ustalenia dotyczące katastrofy na Bałtyku, w której w 1994 roku zginęły 852 z 989 osób na pokładzie.

2025-12-16, 18:47

Tajemnicza dziura w burcie promu "Estonia". Eksperci nie mają wątpliwości
Łódź ratunkowa z promu pasażerskiego "Estonia". Foto: PAP/EPA
Czytaj także:

Katastrofa promu "Estonia". Nie ma nowych ustaleń

Podczas zorganizowanej w Tallinnie konferencji estońscy, szwedzcy oraz fińscy eksperci odnieśli się do nowych informacji z 2020 roku. Chodzi między innymi o materiały filmowe z wraku, które ujawniły istnienie nieznanej wcześniej wielkiej dziury na prawej burcie. W związku z tym pojawiły się sugestie, że jednostka mogła zatonąć wskutek wybuchu.

– Prawa burta wraku znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie odsłoniętego podłoża skalnego. Kształt uszkodzeń ściśle odpowiada ukształtowaniu znajdujących się pod spodem formacji geologicznych  powiedział Jonas Backstrand ze Szwedzkiej Agencji ds. Badania Wypadków, prezentując konkluzje na temat przyczyn katastrofy promu "Estonia".

Niedatowane zdjęcie archiwalne przedstawia prom pasażerski "Estonia" w dokach w Tallinie Niedatowane zdjęcie archiwalne przedstawia prom pasażerski "Estonia" w dokach w Tallinie

Raport zamyka spekulacje o eksplozji lub kolizji

Skały nie tylko uszkodziły kadłub w momencie, gdy prom opadł na dno, ale też wpłynęły na wrak w kolejnych latach. Raport oparto na badaniach morskich, wywiadach z ocalałymi, ekspertyzach technicznych oraz obliczeniach. – Nie istnieją żadne dostępne dowody sugerujące, że nowe deformacje lub jakakolwiek ich część zostały spowodowane wybuchem albo kolizją, do której mogło dojść jeszcze na powierzchni  dodał Jonas Backstrand.

Analizy potwierdziły ustalenia z 1997 roku, że furta dziobowa promu uległa zniszczeniu pod naporem fal. To doprowadziło do otwarcia rampy i gwałtownego napływu wody na pokład samochodowy. Jego szybkie zalanie było bezpośrednią przyczyną przechyłu i wywrócenia się promu.

Źródło: IAR

Polecane

Wróć do strony głównej