KRRiT: w czerwcu pojawią się rozporządzenia do nowej ustawy medialnej

Jedno z nich ma m. in. szczegółowo regulować sposoby oznaczania audycji, w których będzie product placement.

2011-05-24, 10:13

KRRiT: w czerwcu pojawią się rozporządzenia do nowej ustawy medialnej

KRRiT do końca czerwca planuje wydać rozporządzenia do ustawy o radiofonii i telewizji, której nowelizacja weszła w życie w poniedziałek. Jedno z nich ma m. in. szczegółowo regulować sposoby oznaczania audycji, w których będzie product placement.

Jak powiedziała rzeczniczka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Katarzyna Twardowska, dotychczas wydane zostało jedno z rozporządzeń wskazanych w ostatniej noweli ustawy o rtv. Dotyczy ono sposobu prowadzenia rejestru programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym, czyli np. w internecie.
Zaznaczyła, że nie została jeszcze określona wysokość opłaty za dokonanie wpisu do tego rejestru - w tej sprawie trwają konsultacje z Ministerstwem Finansów.

Znowelizowana ustawa nałożyła na nadawców m.in. obowiązek oznakowania audycji, w których zastosowano lokowanie produktów (product placement). Informacja o product placement musi pojawić się na początku i na końcu audycji radiowej lub telewizyjnej oraz w momencie jej wznowienia po przerwie na reklamę lub telesprzedaż.

Jak powiedziała Twardowska, prace nad rozporządzeniem, które szczegółowo określi zasady informowania o lokowaniu produktu, wciąż trwają. Do czasu jego wydania nadawcy sami powinni zdecydować o tym, w jaki sposób informacje takie będą zamieszczać.

REKLAMA

Według założeń przygotowanych przez KRRiT, każdorazowe oznaczenie znakiem graficznym audycji telewizyjnych powinno trwać co najmniej osiem sekund i zajmować nie mniej niż 5 proc. powierzchni ekranu. W przypadku programów radiowych informacja byłaby czytana przez lektora.

KRRiT ma wydać także rozporządzenie dotyczące sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży. Ma ono określić m.in. wymagania dotyczące osób, których głos lub wizerunek jest wykorzystywany w reklamach. Według planów KRRiT, w reklamach zakazane byłoby wykorzystywanie głosu lub wizerunku osób, które w ciągu trzech miesięcy przed nadaniem reklamy prowadziły audycje informacyjne i publicystyczne lub audycje dla dzieci w programach radiowych lub telewizyjnych.

Ostatnia nowela ustawy o rtv nałożyła na Krajową Radę obowiązek wydania także rozporządzeń dotyczących m.in. niższego udziału tzw. audycji europejskich w programach telewizyjnych, dla których ze względu na wyspecjalizowany charakter brak jest wystarczającej liczby tych audycji.

to

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej