Zobacz plan stołecznego metra z czasów Starzyńskiego!
Centralne Archiwum Wojskowe udostępniło, niepublikowany wcześniej, plan przebiegu linii warszawskiej kolei podziemnej, który prezydent Stefan Starzyńskiego przedłożył w 1938 roku do opinii władzom wojskowym.
2011-08-31, 17:16
Plan jest załącznikiem do pisma prezydenta Starzyńskiego, w którym przyszły inwestor, czyli miasto, zwraca się do Inspektoratu Obrony Powietrznej Państwa z prośbą o opinię na temat projektu planowanej na lata 40. budowy metra. Chodziło o uzgodnienie wymogów komunikacyjnych z potrzebami wojskowymi.
Projekt zawiera przebieg planowanych linii w granicach ówczesnej Warszawy. W sumie brano pod uwagę powstanie pięciu tras biegnących południkowo oraz trzech wiodących równoleżnikowo, wraz z odnogami. Ich odcinki tworzyły linię obwodową, dublującą w północnym półkolu istniejącą kolej naziemną.
Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH >>>
Najdalej na północ wysunięte linie sięgają ówczesnej wsi Wawrzyszew, na południu zaś - folwarku Służew oraz nowego toru wyścigów konnych. Zachodnia granica metra przebiega pod ciągiem ul. Okopowej, Towarowej i Grójeckiej. Z kolei najbardziej wysunięty na wschód odcinek kolei podziemnje biegnie od cmentarza żydowskiego i bródnowskiego, przez Kamionek, do Kępy Gocławskiej.
Metro miało liczyć w sumie 46 km długości, z czego 31 km w tunelu. Realizację projektu przewidziano na 35 lat. - Dokument jest przykładem fachowości i rozmachu inwestycji lat 30. - mówi dr Marek P. Deszczyński z UW.
Trasy pozostałych linii>>>
Jak pisze Michał Grzybek w pracy nt. historii budowy metra w Warszawie, pierwszą linią przeznaczoną do realizacji miała być linia A w kierunku północ-południe, rozpoczynająca się na ulicy Puławskiej w pobliżu placu Unii Lubelskiej, następnie przechodząca wzdłuż ulicy Marszałkowskiej przez plac Zbawiciela do Dworca Głównego, dalej przez plac Napoleona (obecnie Powstańców Warszawy), plac Piłsudskiego, Bielańską i wreszcie Nalewkami przez plac Muranowski na Żoliborz, z końcową stacją pod placem Wilsona.
Pierwsze plany budowy podziemnej kolei w Warszawie powstały w 1925 roku. W 1927 rozpoczęto wiercenia geologiczne. Prace przerwano na początku lat 30. z powodu kryzysu gospodarczego. Do projektów powrócono w 1938, tworząc Biuro Studiów Kolei Podziemnej. Wybuch II wojny światowej po raz kolejny uniemożliwił realizację inwestycji. Plany i projekty z lat 30. zostały w większości zniszczone w 1944 w czasie Powstania Warszawskiego.
PAP,kk
REKLAMA