Szkolna integracja to wciąż rzadkość

Pomimo ratyfikacji przez Polskę w ubiegłym roku Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych większość dzieci uczy się w szkołach specjalnych. Jak podała w swoim raporcie Najwyższa Izba Kontroli dzieje się tak ponieważ większość szkół nie jest przygotowana na wspólną edukację dzieci bez względu na ich sprawność.

2013-02-19, 13:35

Szkolna integracja to wciąż rzadkość
. Foto: sxc.hu

Posłuchaj

Grzegorz Buczyński, dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Naukowego (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Edukacja włączająca jest jednym z wymogów Konwencji.  Jednak suma pieniędzy przeznaczana na ten cel jest wciąż niewystarczająca choć i tak znaczna. Należy wyposażyć szkoły w specjalistyczny sprzęt, pomoce dydaktyczne a także zatrudnić specjalistów.

Jest to niezrozumiałe również dlatego, że edukacja włączająca jest o wiele tańsza niż utrzymywanie szkolnictwa specjalnego i to aż o jedną piątą. Bierze się to stąd, że w wypadku szkół integracyjnych nie ma konieczności tworzenia internatów.

Ponadto brakuje specjalistycznego wyposażenia a w wielu szkołach nadal istnieją bariery architektoniczne. 12 skontrolowanych szkół nie posiadało podjazdów lub wind przy schodach. Powszechny jest też brak przystosowań szkół do potrzeb uczniów słabowidzących.

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej