Egzamin gimnazjalny 2013. Część matematyczno-przyrodnicza. Przedmioty przyrodnicze - pytania

Blisko 400 tys. trzecioklasistów napisało w środę egzamin gimnazjalny z części matematyczno-przyrodniczej. Z jakimi zadaniami musieli się zmierzyć na egzaminie z przedmiotów przyrodniczych?

2013-04-24, 14:30

Egzamin gimnazjalny 2013. Część matematyczno-przyrodnicza. Przedmioty przyrodnicze - pytania
Arkusz egzaminu gimnazjalnego 2013. Część matematyczno-przyrodnicza. Przedmioty przyrodnicze. Foto: CKE

Posłuchaj

Dziś część matematyczno-przyrodnicza. Relacja Kamila Szwarbuły (IAR)
+
Dodaj do playlisty

W arkuszu znajdowały się 24 polecenia. W pierwszym przedstawiono tabelkę wpływu ubarwienia sierści gronostaja na skuteczność polującego na niego jastrzębia. Uczniowie mieli wyciągnąć na jej podstawie wnioski. Na podstawie opisu budowy ciała, uczniowie mieli też określić, do której gromady kręgowców należy aksolotl meksykański. Były też pytania o funkcje składników krwi, zależności pokarmowe w biocenozie pola kapusty, zalecenia stosowania leków przeciwbólowych na podstawie fragmentu ulotki.
Egzamin gimnazjalny 2013. "Najtrudniejsza fizyka i chemia, najłatwiejsza geografia i biologia">>>
W części chemicznej pojawił się fragment układu okresowego pierwiastków. Uczniowie mieli na jego podstawie wskazać te pierwiastki, które na ostatniej powłoce mają taką samą liczbę elektronów. Pytano też jaki rodzaj mieszaniny otrzymano po całkowitym rozpuszczeniu soli kuchennej w wodzie oraz którą metodę należy zastosować do rozdzielenia tej mieszaniny na składniki. Mieli też wskazać odczynnik, który miał pomóc w odróżnieniu kwasu oleinowego od stopionego kwasu palmitynowego. Do wyboru mieli roztwór kwasu siarkowego (VI) - H2SO4, roztwór wodorotlenku sodu - NaOH, roztwór bromu w wodzie - Br2(aq) oraz roztwór wodorotlenku wapnia - Ca(OH)2.

Egzamin gimnazjalny 2013. Jedno z zadań zdenerwowało luteran>>>

W pierwszym zadaniu w części fizycznej uczniowie mieli opisać ruch ciała na podstawie wykresu. Mieli wskazać moc i opór elektryczny opornika na załączonym schemacie obwodu elektrycznego. Mieli też określić wpływ długości i siły naciągnięcia struny gitarowej na wysokość, głośność i częstotliwość dźwięku. Pytano również zastosowanie promieniowania X, a także o spostrzeżenia dotyczące wahadłowego ruchu kulki zawieszonej na nitce.

Egzamin gimnazjalny 2013. Część matematyczno-przyrodnicza. Przedmioty przyrodnicze - arkusze>>>

REKLAMA

Na geografii pytano m.in. o różnice czasowe między Polską a Australią. Na podstawie konturowej, administracyjnej mapy Polski, uczniowie mieli określić województwa, które graniczą ze Słowacją. Musieli też wyrazić swoje spostrzeżenia po analizie wykresów przedstawiających produkcję energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł. W kolejnym zadaniu były wypisane góry - Karpaty, Alpy, Sudety. Uczniowie musieli przyporządkować rzeki, które przepływają przez kraje, w których owe pasma górskie się znajdują. Na koniec gimnazjaliści mieli wskazać cechy środowiska przyrodniczego, które są wspólne dla Danii, Szwecji i Norwegii.

Egzamin gimnazjalny 2013. Część matematyczno-przyrodnicza. Matematyka - pytania>>>

REKLAMA

Egzamin gimnazjalny 2013. Część matematyczno-przyrodnicza

Egzamin gimnazjalny z wiedzy matematyczno-przyrodniczej składał się z dwóch bloków. W pierwszym - który rozpoczął się o godz. 9 - znajdowały się pytania z nauk przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Na rozwiązanie zadań gimnazjaliści mieli 60 minut (uczniowie z dysleksją 80 minut).
Egzamin gimnazjalny 2013. Część matematyczno-przyrodnicza - pytania>>>
O godz. 11 uczniowie przystąpili do drugiej części egzaminu. Zadania, z którymi się zmierzyli, sprawdziły ich wiedzę z matematyki. Na ich rozwiązanie abiturienci mieli 90 minut (dyslektycy 135 minut).
Egzamin gimnazjalny 2013: część matematyczno-przyrodnicza - informacje>>>
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum . Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie trzeciej klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa.
Egzamin gimnazjalny 2013. "Sprawdzi nie tylko wiedzę">>>
Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie. O przyjęciu decydują: liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny na świadectwie z wybranych przedmiotów i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego.

Egzamin gimnazjalny 2013. Część humanistyczna

Egzamin gimnazjalny 2013. Część humanistyczna - podstawowe informacje

Egzamin gimnazjalny: część humanistyczna. CKE: bez problemów

Egzamin gimnazjalny 2013. Historia i wiedza o społeczeństwie - jakie były pytania?

REKLAMA

Egzamin gimnazjalny 2013. "Pytania z wos-u łatwe, z historii już nie"

Egzamin gimnazjalny 2013. Uczniowie napisali egzamin z części humanistycznej

CKE: egzamin gimnazjalny z wiedzy humanistycznej przebiegł spokojnie

Egzamin gimnazjalny 2013. Część humanistyczna. Historia i wos - arkusze

REKLAMA

Egzamin gimnazjalny 2013. Język polski - co zaskoczyło uczniów?

Egzamin gimnazjalny. 20 pytań z historii i tylko cztery z wos-u

Egzamin gimnazjalny 2013. Część humanistyczna. Język polski - arkusze

Egzamin gimnazjalny 2013. "Historię i wos można było rozwiązać bez przygotowania"
CKE, PAP, IAR, kk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej