Atak szaleńca na najdoskonalszą rzeźbę wszechczasów

Pieta watykańska przedstawia Chrystusa zdjętego z krzyża, martwego, obnażonego, a jednak pięknego nie tylko w wyrazie i rysach twarzy, lecz także pięknego ciałem jak Apollo.

2013-05-21, 06:00

Atak szaleńca na najdoskonalszą rzeźbę wszechczasów
Pieta watykańska, foto: Stanislav Traykov/wikipedia

Posłuchaj

"Pieta" Michała Anioła - audycja z cyklu "Oferty kolekcjonera” (07.06.1972)
+
Dodaj do playlisty

21 maja 1972 roku Pieta watykańska autorstwa Michała Anioła została uszkodzona przez australijskiego geologa Laszlo Totha, który krzycząc "ja jestem Jezusem Chrystusem” uderzył ją kilkadziesiąt razy młotkiem. Uszkodzeniu uległo prawie ramię Madonny, nos oraz twarz.
Po ataku dzieło zostało odrestaurowane i powróciło na swoje miejsce w Bazylice św. Piotra w Rzymie, gdzie zostało zabezpieczone pancerną szybą. Twarz Madonny odtwarzano na podstawie najwierniejszej kopii rzeźby, którą odnaleziono w Polsce, w poznańskim kościele Matki Boskiej Bolesnej.

Najpiekniejsze dzieło
Rzeźba Michała Anioła powstała w latach 1498-1500. Artysta miał wtedy zaledwie 23 lata, a w swoim dorobku jedynie kilka dzieł. Pietę zamówił francuski kardynał Jean Bilhères de Lagraulas.
Przed wykonaniem zlecenia Michał Anioł dopisał w umowie z 26 sierpnia 1498 roku: "ja jako wykonawca obiecuję jego wielebności, że w ciągu roku Michał Anioł wykończy to dzieło, które będzie najpiękniejszym w całym Rzymie, takim, że nie ma artysty, który by piękniejsze mógł stworzyć”.

Chrystus jak Apollo

Pieta watykańska zbliża się do ideałów rzeźby  starożytnej. Przedstawia ona Chrystusa zdjętego z krzyża, martwego, obnażonego, a jednak pięknego nie tylko w wyrazie i rysach twarzy, lecz pięknego ciałem jak Apollo. Michał Anioł jako pierwszy ośmielił się tak przedstawić temat, w którym jego poprzednicy widzieli jedynie rozdzierającą i posępną tragedię. W tych zwłokach nie ma śladu agonii ani cierpienia.

Madonna jako młoda i piękna kobieta

Również Matka Boska została przedstawiona jako młoda i piękna kobieta. Wiele osób zarzucało artyście, że Madonna w stosunku do syna jest za młoda. Sam Michał Anioł w rozmowie ze swoim przyjacielem Ascanio Condivi powiedział: "nie wiesz tego, że kobiety cnotliwe w większej utrzymują się świeżości od tych, które nimi nie są? Dlatego nie dziw się, że z pewnych względów zrobiłem Matkę Boską  o wiele młodszą w porównaniu z synem niż wiek jej tego wymagał, synowi zaś pozostawiłem jego lata”.
Pieta jest jedynym dziełem Michała Anioła, na którym widnieje jego podpis. Podobno umieścił go tam zirytowany przypisywaniem dzieła Andrei Solariemu z Mediolanu. Napis wyryty w widocznym miejscu (na wstędze biegnącej wzdłuż piersi Madonny) brzmi: "Michelangelo Buonarroti, florentyńczyk”.

mk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej