Dość ofiar mody! Złóż reklamację do LPP

Czy Ty też masz już dość noszenia ubrań opłaconych ludzkim życiem, zdrowiem, egzystencją na granicy przetrwania? Jeśli tak, złóż reklamację do LPP, właściciela marek Cropp, Reserved, House, Mohito.

2013-10-21, 11:34

Dość ofiar mody! Złóż reklamację do LPP
Dziś możesz znów zaprotestować przeciwko skandalicznym warunkom w azjatyckich fabrykach, w których powstają Twoje ubrania. Powiedz prezesowi LPP, że wszyscy pracownicy przemysłu odzieżowego powinni pracować w bezpiecznych i niezagrażających życiu warunkach, a także otrzymywać godną płacę, wystarczającą na życie im samym i ich rodzinom.Foto: Clean Clothes Campaign

W Bangladeszu szyte jest 20 proc. ubrań największej polskiej firmy odzieżowej LPP (właściciela Reserved, Mohito, Cropp, House). Ubrania marki Cropp produkowane były również w Rana Plaza. LPP wciąż odmawia jednak dyskusji o odszkodowaniach dla ofiar katastrofy i nie przystąpiła do Porozumienia na rzecz ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu.

Skończyło się na obietnicach

LPP jest największą firmą odzieżową w Polsce, sprzedającą ubrania w 12 innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Firma odnosi sukcesy finansowe bijąc kolejne rekordy na Warszawskiej giełdzie. W swoim oświadczeniu wydanym 27 maja Zarząd LPP deklarował: „…badamy możliwość przystąpienia do tego porozumienia, które mamy nadzieje da szanse na unikanie tragedii podobnych do tej, która miała miejsce w budynku Rana Plaza”.

Głodowe płace

W przemyśle odzieżowym w samej Azji zatrudnionych jest ponad 15 milionów ludzi. Większość z nich zarabia równowartość płacy minimalnej. Te wynagrodzenia zwykle nie wystarczają na godne życie. - Zarabiamy za mało by móc pozwolić sobie na wystarczającą ilość zdrowego i kalorycznego jedzenia. Cały czas jesteśmy na skraju omdlenia. Czujemy się słabe i zmęczone. Nawet drobne rzeczy sprawiają, że mdlejemy – mówi Marzenie Gnel, która pracuje w Kambodży.

Szacunki Clean Clothes Campaign pokazują, że godna płaca wystarczająca na życie to w większości badanych krajów trzykrotność płacy minimalnej. Tymczasem, przemysł odzieżowy wciąż zwiększa swoje zyski. Z ceny, którą konsumenci płacą za sztukę odzieży tylko 1-2 proc. trafia do pracowników a około 50 proc. do marek odzieżowych. Dysproporcja ta pokazuje, że godne wynagradzanie pracowników nie jest niemożliwe.

REKLAMA

Godna Płaca dla Wszystkich

Clean Clothes Campaign rozpoczyna ogólnoeuropejską kampanię „Godna Płaca dla Wszystkich”. Konsumenci i konsumentki w 15 krajach Europy, w tym w Polsce, domagają się od marek odzieżowych zapewnienia szyjącym ubrania pracownikom godnej płacy wystarczającej na utrzymanie. - Firmy muszą podjąć kroki, by zapewnić wypłacanie godnej płacy w krajach, w których zlecają produkcję. Rządy tych krajów muszą ustanowić płace minimalne na poziomie umożliwiającym ludziom godne życie. Dopóki w całym tym sektorze wykorzystuje się niskie koszty pracy, nie da się powiedzieć, że przemysł odzieżowy przynosi korzyści zatrudnionym w nim pracownikom – mówi Maria Huma z Clean Clothes Campaign.

Pół roku po katastrofie Rana Plaza

Kampania „Godna Płaca dla Wszystkich” rozpoczyna się dokładnie pół roku po katastrofie budowlanej Rana Plaza, w której zginęło 1133 bangladeskich pracowników. Sześć miesięcy po największej katastrofie przemysłowej w sektorze odzieżowym miliony pracowników nadal nie mają wyboru i muszą ryzykować życiem, żeby zarobić na utrzymanie.

W Bangladeszu, gdzie w przemyśle odzieżowym pracuje około 4 miliony ludzi, aktualna płaca minimalna wynosi zalewie 28,60 euro (3000 taka) miesięcznie. To 11% kwoty, wynoszącej 259,80 euro (27 369 taka), którą Asia Floor Wage Alliance, partner Clean Clothes Campaign, wylicza jako godną płacę dla tego kraju.

Dla wielu pracowników brak godnej płacy oznacza, że muszą pracować w nadgodzinach, żeby dodatkowo zarobić, i nie mogą pozwolić sobie na dni wolne z powodu niebezpiecznych warunków pracy lub choroby.

REKLAMA

Happeningi w całej Europie

Podczas rozpoczynającego się europejskiego Tygodnia Akcji konsumenci i konsumentki z Polski, Czech, Rumunii i Bułgarii będą wzywać LPP do wzięcia odpowiedzialności za warunki pracy w łańcuchu dostaw składając reklamację kupionych ubrań z powodu łamania praw człowieka przy ich produkcji oraz biorąc udział w happeningach organizowanych 24 października w Warszawie, Łodzi i Poznaniu przed sklepami marek Cropp, Reserved, House, Mohito.

Clean Clothes Campaign, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej