CPK szuka pracowników. Średnia pensja 15 000 zł

Centralny Port Komunikacyjny zatrudnia. W spółce pracuje już 700 osób, dołączą do nich specjaliści z kilku dziedzin. Średnia pensja w CPK to 15 000 zł brutto, nowi pracownicy mogą zapewne liczyć na podobne apanaże.

2025-11-10, 12:05

CPK szuka pracowników. Średnia pensja 15 000 zł
Maciej Lasek. Foto: Marysia Zawada/REPORTER/East News

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Wysokie wynagrodzenia: Obecnie spółka CPK zatrudnia ponad 700 specjalistów, a średnia pensja brutto utrzymuje się na poziomie niemal 15 000 zł, wynosząc dokładnie 14 998,84 zł w 2024 roku.
  • Kluczowe role rekrutacyjne: Aktualnie poszukiwani są przede wszystkim eksperci z dziedziny inżynierii kolejowej (np. tunele i sieci trakcyjne), zarządzania kontraktami oraz wysokiej klasy specjaliści IT, w tym analitycy danych i Senior BI Developerzy.
  • Wielowymiarowy charakter projektu: Mimo iż fizyczna budowa terminala jeszcze się nie rozpoczęła, zespoły CPK zarządzają megaprojektem, na który składa się inwestycja kolejowa (budowa tunelu KDP w Łodzi już trwa) oraz zaawansowane prace projektowe, w tym analiza 6 250 specjalistycznych rysunków architektonicznych.

Kogo szuka CPK? Oferty pracy

Obecne rekrutacje CPK koncentrują się na stanowiskach wysokospecjalistycznych.

  • Inżynieria i projektowanie infrastruktury: Z uwagi na zaawansowanie projektu kolejowego, spółka rekrutuje inżynierów i projektantów z kluczowych branż: sieci trakcyjne, tunele, mosty, sieci sanitarne oraz budownictwo konstrukcyjne.
  • Zarządzanie danymi i IT: Poszukiwani są eksperci ds. IT i danych, w tym Senior BI Developerzy oraz specjaliści ds. analizy danych, kluczowi dla zarządzania tak obszernym megaprojektem.
  • Finanse, logistyka i kontrakty: Ważne role odgrywają także Managerowie Projektów i Kontraktów (np. Contract Managerzy), specjaliści ds. logistyki (odpowiedzialni za organizację placu budowy i systemy obsługi bagażu) oraz specjaliści ds. wyceny nieruchomości, niezbędni w procesie wykupu gruntów.
  • Komunikacja i PR: Nie bez znaczenia jest także zapotrzebowanie na specjalistów ds. komunikacji i Public Relations, którzy mają za zadanie zarządzać wizerunkiem i informacją wokół największej polskiej inwestycji.

Choć spółka nie publikuje publicznie "widełek" płacowych w ogłoszeniach, można zakładać, że wynagrodzenia oferowane na tych eksperckich i wymagających kwalifikacji stanowiskach są konkurencyjne i adekwatne do istniejącej średniej w CPK, oscylującej w granicach 15 000 zł brutto.

Na koniec 2024 roku w spółce CPK pracowało dokładnie 711 osób, a stan zatrudnienia w listopadzie 2025 roku utrzymywał się na poziomie "ponad 700 osób". Średnie miesięczne wynagrodzenie brutto w 2024 roku, wynoszące 14 998,84 zł, było nieznacznie wyższe niż w roku 2023, kiedy to wynosiło 14 641,80 zł. Spółka argumentuje, że ten relatywnie wysoki wskaźnik jest konieczny do stworzenia "wysokiej klasy zespołu specjalistów o eksperckim poziomie doświadczenia zawodowego i wiedzy".

CPK. Dlaczego spółka działa, choć lotniska nie ma

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), postrzegany przez opinię publiczną głównie jako przyszłe lotnisko, w rzeczywistości jest gigantycznym programem inwestycyjnym i holdingiem. Zrozumienie tego faktu jest kluczowe, aby odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w spółce pracuje już ponad 700 osób, skoro budowa portu lotniczego, stanowiącego de facto ostatni etap tego wieloletniego procesu, nie została jeszcze rozpoczęta.

Obecnie zatrudnieni specjaliści stanowią "mózg operacji", koncentrując się na zaawansowanych pracach przygotowawczych, planistycznych, prawnych i finansowych.

Do głównych obszarów, którymi zajmują się zespoły CPK, należą:

  • Zarządzanie programem kolejowym (KDP): CPK to w dużej mierze projekt związany z budową około 2000 km nowych linii Kolei Dużych Prędkości (tzw. „szprych”). Prace budowlane, co istotne, już się rozpoczęły, ponieważ CPK jest inwestorem odpowiedzialnym za kluczowy tunel KDP w Łodzi, który połączy dworce Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna. Równolegle prowadzone jest intensywne projektowanie kolejnych odcinków, w tym linii łączącej Warszawę, CPK i Łódź, a także fragmentów zmierzających do Wrocławia i Poznania. Taki zakres działań wymaga zaangażowania szerokiej gamy inżynierów środowiska, projektantów i geodetów.
  • Faza projektowa komponentu lotniskowego: Zanim na plac budowy wkroczą ciężkie maszyny, niezbędne jest precyzyjne zaprojektowanie każdego detalu. W ramach tej fazy, spółka zarządza m.in. kontaktem z renomowanym biurem Foster + Partners, pełniącym funkcję "Master Architekta". Zespoły CPK prowadziły dogłębną analizę dostarczonej dokumentacji – łącznie ponad 50 raportów branżowych i 6 250 rysunków technicznych – w celu weryfikacji i zatwierdzenia jej do dalszych działań. Dodatkowo, trwają zaawansowane prace nad specjalistycznymi systemami, jak choćby skomplikowany system transportu i kontroli bagażu (BHS) czy systemy bezpieczeństwa i nawigacji. Wykup Gruntów i Pozyskiwanie Zezwoleń: Koordynacja logistyczna, prawna i finansowa Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) to ogromna operacja. Dedykowani negocjatorzy, prawnicy oraz rzeczoznawcy zajmują się wykupem gruntów pod budowę przyszłego portu, w ramach którego nabyto już ponad 1700 hektarów, co stanowi większość terenu potrzebnego na pierwszy etap. Ponadto, zespoły administracyjne i prawne musiały przeprowadzić wielomiesięczną pracę, która została uwieńczona w styczniu 2025 roku uzyskaniem kluczowej decyzji lokalizacyjnej.
  • Finanse, przetargi i zarządzanie holdingiem: Projekt tej skali wymaga potężnego zaplecza finansowego. Analitycy CPK odpowiedzialni byli za przygotowanie i zabezpieczenie finansowania z przyjętego na lata 2024-2032 Programu Wieloletniego, który gwarantuje ponad 131 miliardów złotych. W samym 2024 roku spółka ogłosiła około 60 postępowań przetargowych o łącznej wartości przekraczającej 8,3 miliarda złotych. Co więcej, CPK sprawuje nadzór nad istniejącą infrastrukturą, ponieważ jest stuprocentowym właścicielem Polskich Portów Lotniczych (PPL), które zarządzają, między innymi, Lotniskiem Chopina w Warszawie.


Spółka informuje, że do 2032 roku, czyli do momentu osiągnięcia pełnej funkcjonalności, cały ekosystem CPK będzie potrzebował kilkadziesiąt tysięcy osób. Należy jednak podkreślić, że ta imponująca liczba nie dotyczy wyłącznie pracowników samej spółki CPK. Obejmuje ona również personel niezbędny do funkcjonowania lotniska (np. obsługa naziemna, handel, hotelarstwo) oraz pracowników zaangażowanych w procesy budowlane: partnerów technologicznych, firmy wykonawcze i podwykonawców, którzy będą realizować inwestycje lotniskowe i kolejowe.

Czytaj także:

Źródło: CPK/Michał Tomaszkiewicz

Polecane

Wróć do strony głównej