Metody edukacji proekologicznej. "Gra symulacyjna uczy dzieci empatii"

- Aby uczyć postaw proekologicznych, trzeba stosować metody adresowane do konkretnej grupy odbiorców. Dzieci najwięcej uczą się o ochronie przyrody podczas aktywnej gry symulacyjnej. Muszą wtedy zrozumieć, że interesy lokalnej społeczności, nie powinny odbywać się kosztem naszego środowiska naturalnego - mówiły w Polskim Radiu 24 Katarzyna Dytrych i Marta Jurek z fundacji Ekotrend. 

2025-02-06, 20:00

Metody edukacji proekologicznej. "Gra symulacyjna uczy dzieci empatii"
Problem edukacji klimatycznej był tematem audycji "Zmiana klimatu" w Polskim Radiu 24. Foto: d.ee_angelo/Shutterstock

Obie ekspertki podkreślały, że swoją kampanię edukacyjną w ramach działań fundacji Ekotrend, kierują głównie do społeczności lokalnych, dzieci i młodzieży szkolnej. W ich zgodnej opinii, pojęcie "ochrona klimatu" jest bardzo pojemnym tematem, do tego interdyscyplinarnym. Wymaga dostosowania tego proekologicznego przekazu do doświadczeń życiowych odbiorców, a w przypadku dzieci warto je zachęcać aktywną zabawą.

- W mediach pojawia się wiele informacji o ekologii i ochronie przyrody, ale są one trudno przyswajalne dla odbiorcy, ekolodzy operują w nich liczbami i nazwami, które nic nie mówią dla większości odbiorców. Ale jeżeli ten ekologiczny temat zyska szerszy kontekst, gdy osadzimy go w realiach życiowych, wtedy te tematy stają się lepiej zrozumiałe. I do tego potrzebna jest właśnie interdyscyplinarne, bardziej holistyczne podejście do tematu edukacji proekologicznej - tłumaczyła Katarzyna Dytrych.

Posłuchaj

Katarzyna Dytrych i Marta Jurek z fundacji Ekotrend mówią o edukacji ekologicznej ( Zmiana klimatu) 21:51
+
Dodaj do playlisty

Gra symulacyjna trafia do wyobraźni dzieci

Marty Jurek podkreśliła, że ich fundacja trafia do różnego typu odbiorców, ale najtrudniejszą grupą jest grupa dzieci i młodzieży, dla których problemy ekologii i ochrony przyrody nie są modnym tematem. A skoro dzieci dziś są wręcz przytłoczone ilością trafiających do nich informacji, potrzebują oryginalnych metod edukacji, które przykują ich uwagę. - Ostatnio prowadziłyśmy razem zajęcia na temat ochrony przyrody w szkołach podstawowych, w klasach 4 i 6. Uczyłyśmy, czym jest przyroda na podstawie makiet (...). Dzieci miały wykonać taką makietę, realnie przedstawić wycinek parku krajobrazowego, spróbować stworzyć ten ekosystem własnymi rękami, by poczuły się jego częścią - wyjaśniała Marta Jurek.

REKLAMA

Świat cyfrowy nie pomaga w zrozumieniu przyrody?

Obie ekspertki przypomniały, że bardzo skuteczną metodą edukacji proekologicznej jest gra symulacyjna. Dzieci dostają swoją rolę, którą muszą odegrać w pewnej scenerii. Przykładem może być konflikt lokalnej społeczności z ekologami, w którym trzeba reprezentować stanowisko jednej ze stron, zatem stać się także głosem przyrody, która w takich sporach jest "niemym graczem". - Myślę, że ta gra symulacyjna uczy dzieci empatii do przyrody. I to jest bardzo ważne, że mogą spojrzeć na problemy ochrony środowiska z zupełnie innej perspektywy - tłumaczyła Katarzyna Dytrych.

Czytaj także:

***

REKLAMA

Audycja: Zmiana klimatu
Prowadzący: Patryk Michalski
Gość: Katarzyna Dytrych i Marta Jurek (fundacja Ekotrend
Data emisji: 06.02.2025
Godzina emisji: 19.06

Źródło: Polskie Radio 24 / SW 

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej