Transport w mieście. Eksperci: powinniśmy odchodzić od samochodów
- Liczne badania mówią, że im więcej dróg zbudujemy, tym więcej samochodów pojawi się na nich i w efekcie będzie więcej korków - powiedział na antenie Polskiego Radia 24 Mateusz Piróg, urbanista z portalu Urbnews.pl. Dodał, że jest trend "wypychania aut z miast".
2024-04-04, 10:30
- Jeśli chodzi o uwarunkowania historyczne, to miasta były budowane tylko dla ludzi. Wymyśliliśmy samochody i zrobiliśmy im miejsce. Historia zatacza koło, odchodzimy od samochodów - powiedział na antenie PR24 Mateusz Piróg, urbanista z portalu Urbnews.pl. - Powinniśmy odchodzić od samochodów i iść w kierunku rowerów i transportu publicznego - dodał.
Natomiast Jakub Madrjas, ekspert ds. transportu z portalu Transport-Publiczny.pl, zwrócił uwagę, że "menadżerowie średniego i wyższego szczebla są bardzo przywiązani do samochodów. - To osoby, które bardzo wpływają na debatę publiczną - podkreślił ekspert, dodając, że "problem samochodu w mieście sprowadza się do geometrii. - W Warszawie najczęściej jedno auto przewozi 1,2 osoby, a zajmuje bardzo dużo miejsca - powiedział Madrjas.
Budowa dróg nie zmniejsza korków
Przypomniał, że trendy rozwoju dróg promował m.in. koncern General Motors. Niestety, jak podkreślił, za oceanem już widać, że budowa kolejnych dróg nie rozwiązała problemów. - W USA są miasta, które wyasfaltowały 75 proc. swojej powierzchni i to nie zlikwidowało korków - mówił Madrjas. Jego zdaniem rozwiązaniem są parkingi pod miastem, by kierowcy przesiadali się z aut do komunikacji publicznej. - Korzystanie z auta jest droższe niż z komunikacji publicznej. Badania pokazują, że czas dojazdu autem skraca się dzięki budowie nowych linii komunikacji publicznej - podkreślił ekspert z portalu Transport-Publiczny.pl. Dodał, że dlatego każdy kierowca powinien być za powstawaniem buspasów i budową nowych linii tramwajowych.
Eksperci przedstawili wyliczenia, z których wynika, że kilkanaście razy więcej miejsca zajmuje samochód niż pieszy - samochodem możemy przewieźć jednym pasem ok. 3,5 tys. osób, tym samym pasem za pomocą autobusu 10-12 tys., a tramwajem nawet 15 tys. osób, natomiast koleje i metro nawet 35 tys. osób na godzinę.
REKLAMA
Priorytety w komunikacji
Zdaniem rozmówców priorytetem w Polsce powinien być szybki rozwój transportu publicznego zarówno w miastach, jak i np. do Zakopanego czy na Hel. - Należy wzmacniać transport publiczny poza miastem. W połowie gmin autobusy w wakacje nie jeżdżą - powiedział Mateusz Piróg, urbanista z portalu Urbnews.pl. Obecnie w Polsce 800 aut przypada na tysiąc mieszkańców. - 800 rowerów na tysiąc mieszkańców to byłby sukces - skomentował ekspert.
Mateusz Piróg powiedział też, że po mieście powinno się chodzić, a nie jeździć. - Jakość życia i pobudzanie wszelkich usług są możliwe, kiedy chodzimy po mieście, a nie jeździmy - podkreślił. Dodał, że jest to proces rewitalizacji miast. - Odpowiednie zorganizowanie ruchu powinno być priorytetem - zwrócił uwagę urbanista z portalu Urbnews.pl.
Posłuchaj
Rozmówcy podkreślili, że w nowoczesnych miastach bardzo ogranicza się ruch samochodów osobowych, m.in. w Wiedniu i Paryżu zamyka się ulice przy szkołach.
REKLAMA
* * *
Audycja: Słowem wszystko - o samorządach
Prowadzący: Karol Surówka
Goście: Mateusz Piróg, urbanista, portal Urbnews.pl; Jakub Madrjas, ekspert ds. transportu, portal Transport-Publiczny.pl
Data emisji: 4.04.2024
REKLAMA
Godzina emisji: 08.35
PR24/kg/kormp
REKLAMA