Pracodawco! Pozwól odpocząć!
Urlop wypoczynkowy to czas, gdy pracownik powinien wypocząć i zregenerować siły. Co więcej takie prawo gwarantuje mu konstytucja. Pracodawcy woleliby jednak mieć pracownika na oku i do dyspozycji o każdej porze.
2013-07-16, 14:54
Posłuchaj
Plan urlopów sporządza pracodawca i od jego dobrej woli zależy, czy weźmie pod uwagę sugestie pracowników. Zatrudnieni muszą się dostosować do terminów zaproponowanych przez zatrudniającego. Wszystko zależy też od okoliczności i kondycji firmy, ponieważ może zdarzyć się sytuacja przymusowego powrotu pracownika z urlopu, ale wtedy posiada on prawo odebrania dnia wolnego w innym terminie.
- Wątpliwości dotyczą sytuacji wyjątkowych, niedookreślonych w prawie. Mam tu na myśli odwołanie pracownika z urlopu i to jest wyjątkowa sytuacja, ale jest określona w prawie i pracodawca ma taką możliwość. Odwołanie może nastąpić jedynie pod pewnymi warunkami, które nie były przewidziane w chwili, gdy pracownik udawał się na urlop i jego nieobecność spowoduje poważne zakłócenie toku pracy - wyjaśniała w PR24 Wioletta Żukowska, Stowarzyszenie Pracodawców RP.
Rozwój w sferze telekomunikacji stworzył możliwość kontaktu niemal w każdym momencie. To samo dotyczy pracownika na urlopie, który może odbierać telefony służbowe i korespondencję elektroniczną. Pracodawca nie może jednak stawiać takich warunków w momencie udzielenia urlopu. Ewentualna zgoda na odbieranie wiadomości służbowych to wynik umowy między zatrudnianym a zatrudniającym.
- Pamiętajmy, ze urlop jest do wypoczynku i dbajmy o to, żeby zregenerować siły. Często sami jesteśmy nadgorliwi i spoglądamy na telefon. Oderwijmy się od tego i odpocznijmy – podsumowała Gość PR24.
REKLAMA
PR24
REKLAMA