Dom, rodzina, szkoła

Rozpoczyna się rok szkolny. Każdemu z rodziców zależy na tym, aby ich pociecha w czerwcu wróciła ze szkoły z czerwonym paskiem na świadectwie. Od czego zależy powodzenie dziecka w nauce?

2013-08-30, 13:55

Dom, rodzina, szkoła
. Foto: flickr.com/lord marmalade

Posłuchaj

30.08.13 Anna Resler-Maj o wpływie rodziców na wyniki w nauce
+
Dodaj do playlisty

Wpływ na naukę ma kilka czynników: charakter dziecka, środowisko domowe i szkolnym. Od ich układu zależy, czy pociecha jest w stanie poprawnie funkcjonować w szkole i uzyskiwać oceny adekwatne do swoich możliwości.

- Jest wiele badań naukowych, które pokazują, że zaangażowanie rodziców w szkołę, współpraca z nauczycielem, zainteresowanie wynikami w nauce jest bardzo ważnym czynnikiem do tego, aby dziecko chciało się uczyć, żeby miało motywację, by czuło, że jest to dostrzegane przez rodziców. Jeżeli nie ma takiej uważności, to dziecko bardzo szybko odpuszcza. Często uczniowie w gabinetach terapeutycznych, mówią o tym, że tylko ich niewłaściwe zachowanie zwraca uwagę rodziców – powiedziała Anna Resler-Maj, psycholog rodzinny.

Anna
Anna Resler-Maj, foto: PR24/JW

Rodzice, własnym przykładem powinni zachęcać dzieci do poszerzania pasji, czy rozwijania wiedzy poprzez przykład własnych zainteresowań. Mają obowiązek uświadamiać dzieci, jak ważne jest posiadanie celu w życiu, aktywność i motywacja.

- Czasami jest tak, że kontakt rodziców ze szkołą osłabia się. Ważne jest, żeby rodzice zdawali sobie sprawę, jak duży udział mają w motywowaniu dziecka do nauki i osiąganiu dobrych wyników w edukacji. Myślę, że dzieci, których rodzice nie mają kontaktu ze szkoła, osiągają niższe wyniki edukacyjne. Są badania, które pokazują, że dzieci, których mama lub tata nie uczestniczą w zebraniach i nie mają kontaktu z wychowawcą, częściej są ofiarami przemocy rówieśniczej – mówił Gość PR24.

Nie można wyręczać dziecka w odrabianiu lekcji, rodzice powinni dawać możliwość doświadczania konsekwencji i ponoszenia odpowiedzialności za realizację zadania lub jego brak. Istotne są także pochwały za osiągnięcia. Budują one samoocenę i wiarę we własne możliwości.

- Trzeba zapewnić dziecku dobre warunki do nauki. Ważne, żeby odrabiało lekcje w jednym, przygotowanym do tego miejscu. Równie istotna jest relacja z dzieckiem i atmosfera panująca w domu. Dziecko, które jest nieuważne na lekcji, czy nie posiada motywacji do nauki, często zatroskane jest innymi rzeczami. W poradni padają tak poważne troski dzieci, że nic dziwnego, że nie mają one miejsca na zajmowanie się nauką – wyjaśniła Resler-Maj.

PR24/Anna Szpakowska

Polecane

Wróć do strony głównej