Jak mądrze kupować w Internecie?
Dokonywanie zakupów za pośrednictwem sieci jest wygodne, pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Już 1/3 Polaków korzystała z tej formy zakupów. Internetowy handel niestety wiąże się też z wieloma zagrożeniami.
2013-10-07, 13:22
Posłuchaj
Choć coraz więcej konsumentów próbowało handlu w sieci, tylko niewielka część z nich robi to regularnie. Zdaniem Andrzeja Garapicha, prezesa Polskich Badań Internetowych wynika to między innymi z braku zaufania do sprzedaży wysyłkowej.
- W Polsce mamy zbyt krótką tradycję kupowania w takim systemie. W Anglii czy we Francji jeszcze przed erą Internetu w domach stały grube katalogi sprzedaży wysyłkowej, a u nas tego nie było. Bezpieczniej jest kupować w ramach dużych platform handlowych. Po drugie warto wyszukać opinie innych internautów na temat danego sklepu. Mamy też w Polsce kilka organizacji wydających certyfikaty, które mogą świadczyć o wiarygodności – stwierdził Gość PR24.
Wraz z wzrostem liczby zakupów przez Internet rośnie liczba problemów zgłaszanych przez niezadowolonych klientów do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Czego najczęściej dotyczą skargi?
- Często kolorowe zdjęcia i dobre opisy powodują, że podejmujemy decyzję o zakupie, a później może okazać się, że się rozmyśliliśmy. Mamy do tego prawo, ponieważ w przypadku handlu w Internecie w ciągu 10 dni możemy odesłać produkt i bezkosztowo rozwiązać umowę. Konsumenci często nie wiedzą, na jaki adres mają odesłać towar. Oszustwa zdarzają się bardzo sporadycznie i należy je zgłaszać policji – powiedziała Małgorzata Cieloch z UOKiK.
Anna Mikołajewska