Pacjencie – walcz o swoje prawa!
Zasady kwalifikacji do operacji czy badań określa ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Niestety natłok polskich przepisów administracyjnych skutecznie dezorientuje pacjenta w sposobach dochodzenia swoich praw.
2013-10-10, 22:00
Posłuchaj
Zgodnie z przepisami, gdy wyznaczono już termin zabiegu dla pacjenta, a jego zdrowie uległo pogorszeniu, ma on zawsze prawo zgłoszenia się do lekarza. Decyzję o przyspieszeniu operacji może podjąć tylko i wyłącznie lekarz. Jednak pacjenci często nie wiedzą, jakich informacji mogą żądać od personelu medycznego oraz jak i gdzie dochodzić swoich praw. W konfrontacji z lekarzami i jednostkami służby zdrowia chorzy pozostają całkowicie bezradni, ale sytuacja ulega poprawie i stopniowo wzrasta świadomość posiadanych praw.
- Pacjent znajduje się w trudnej sytuacji, ponieważ może mieć odczucie, że jego prawa zostały naruszone, a bywa tak, że badanie, diagnoza i leczenie zostały przeprowadzone prawidłowo. Obszary roszczeniowe są trudne do identyfikacji. Na szczęście szybko postępuje proces uświadamiania sobie możliwości dochodzenia swoich praw przez pacjentów, a obowiązujące regulacje są nowoczesne – mówił w PR24 Jerzy Gryglewicz, ekspert ds. zdrowia.
Sprawa ma się podobnie z oczekiwaniem w kolejkach na wizytę u specjalisty, zwłaszcza w momencie, gdy zabieg musi zostać przeprowadzony jak najszybciej. W tym przypadku pacjentowi również przysługują odpowiednie prawa.
- Każdy pacjent, otrzymujący skierowanie na hospitalizację z dopiskiem „pilne” powinien wiedzieć, że w kolejce ustawiony jest przed pacjentami stabilnymi. Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych określa sposób w jaki powinny być organizowane kolejki. Świadczeniodawcy nie zawsze przestrzegają tych reguł. Właśnie na tym tle tworzą się różne dziwne sytuacje. Radziłabym pacjentom w razie wszelkich wątpliwości zwrócić się do mnie. Trzeba pamiętać, że termin zapisu na hospitalizację wynosi 2-3 lata i pacjent może zawsze zgłosić się na kolejną kwalifikację – wyjaśniała w PR24 Krystyna Barbara Kozłowska, Rzecznik Praw Pacjenta.
Prawa pacjenta powinny być wywieszone przed każdym gabinetem lekarskim. Zapoznając się z nimi istnieje szansa, że pacjent zwiększy swoją świadomość przysługujących mu praw.
PR24/Grzegorz Maj