Wiceszef MON: umowa na samoloty dla VIP-ów została zawarta zgodnie z prawem

23 czerwca Sąd Okręgowy w Warszawie rozpatrzy skargę, na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej ws. samolotów dla VIP-ów. KIO uznała, że negocjując umowę tylko z Boeingiem, Inspektorat Uzbrojenia MON naruszył przepisy o uczciwej konkurencji. O szczegółach transakcji w audycji Cafe Armia mówił wiceminister obrony narodowej, Bartosz Kownacki.

2017-06-17, 12:40

Wiceszef MON: umowa na samoloty dla VIP-ów została zawarta zgodnie z prawem
Boeing 737 MAX. Foto: Wikimedia Commons/Domena Publiczna/CC BY 2.0

Posłuchaj

17.06.2017 Wiceminister obrony narodowej, Bartosz Kownacki o umowie na zakup samolotów dla VIP-ów.
+
Dodaj do playlisty

Minister wskazywał, że sąd może doprowadzić do unieważnienia umowy, ale osobiście uważa, że została zawarta zgodnie z prawem. – Krajowa Izba Odwoławcza wyraziła na nią zgodę, stąd wskazane drobne uchybienia w postępowaniu nie mają znaczenia dla jej ważności. Jestem przekonany, że takie będzie rozstrzygniecie sądu, bo jeśli nie, to przez najbliższe kilka, kilkanaście lat nie kupimy samolotu dla najważniejszych osób państwie i to jest clou tej sprawy – tłumaczył.

Bartosz Kownacki zaznaczył, że MON podjęło decyzję o zakupie z wolnej ręki, co jest pewnym standardem w kwestii bezpieczeństwa i obronności. – Uważaliśmy, że to sprzęt specjalny, de facto wojskowy. To są powietrzne punkty kierowania państwem, ogrom techniki wojskowej, związanej z łącznością, do poziomu "tajne", takich samolotów w Polsce nigdy nie mieliśmy – wyjaśnił. Dodał, że to legło u podstaw decyzji Inspektoratu Uzbrojenia, był bowiem tylko jeden producent, spełniający wymagania nakreślone przez polskich urzędników.  – One były wynikiem statystyk: jaki był skład delegacji, gdzie się udają i jakie maja potrzeby. Na tej podstawie tak określono wymagania, że jedyną maszyną był Boeing 737-800MAX. W takich sytuacjach prawo zamówień publicznych jasno pozwala, jeśli jest jeden producent, skierować do niego zamówienie – podkreślił.

Minister dodał, że wybór innego rodzaju postępowania, oznaczałby tylko tyle, że obok producenta zgłosiliby się pośrednicy. – Uważam, że to zawsze mniej transparentna sytuacja – podsumował.

Umowa podpisana 31 marca 2017 roku dotyczy zakupu trzech samolotów Boeing 737-800NG. Pierwsza, używana maszyna ma zostać dostarczona w terminie do 15 listopada 2017 roku.  Kolejne dwa, nowe samoloty w standardzie BBJ2 (Boeing Bussines Jet na bazie 737-800) mają zostać dostarczone we wrześniu i listopadzie 2020 roku. Całkowita wartość kontraktu to 523,6 mln USD, czyli około 2,05 mld PLN netto.

REKLAMA

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu była Agnieszka Drążkiewicz.

Polskie Radio 24/ip

_____________________

REKLAMA

Data emisji: 17.06.2017

Godzina emisji: 10:31


 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej