Krzysztof Czabański: każdego dnia media publiczne tworzą polską kulturę
- Politycy interesują się cienką warstwą mediów publicznych, czyli przekazem informacyjnym. Te jednak przede wszystkim odgrywają rolę kulturotwórczą - mówił w Polskim Radiu 24 przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański.
2020-05-12, 08:09
Posłuchaj
Gość Polskiego Radia 24 podkreślił, że media publiczne są atakowane od lat przez środowiska liberalne. - Były nawet próby ich likwidacji. Nie udało się tego dokonać również środowisku byłego premiera Donalda Tuska. Jego wezwanie do niepłacenia abonamentu de facto rozmontowało cały system finansowania. Zaczęliśmy to naprawiać i udało nam się odbudować finanse mediów publicznych przy pomocy rekompensat. Media publiczne były przedmiotem niekorzystnych zabiegów ze strony części środowisk politycznych, które przez lata sprawowały w Polsce władzę - tłumaczył Krzysztof Czabański.
Interesy
Przypomniał, że istniały pomysły prywatyzacji Programu Drugiego Telewizji Polskiej i radiowej Trójki. - Nie kryto się z tym, żeby to, co można skomercjalizować lub nawet zlikwidować. Jeśli to się uda, to tak zmarginalizować, żeby nie miały żadnego znaczenia na rynku. Kryły się za tym interesy polityczne i finansowe. One nie zniknęły, cały czas są aktualne. Bez mediów publicznych pieniądze z rynku reklam przypadłyby mediom komercyjnym. Tamte środowiska były też przyzwyczajone do monopolu w narracji. Boli je, że tego monopolu już nie posiadają. To są główne bodźce do walki z mediami publicznymi, które są zagrożeniem dla innych mediów związanych przeważnie ze środowiskami sprawującymi władzę w Polsce do 2015 roku - podkreślił gość Polskiego Radia 24.
Już po raz piąty z rzędu Reporterzy bez Granic obniżają pozycję Polski w swoim corocznym raporcie. W 2020 roku nasz kraj zajął 62. miejsce na 180 sklasyfikowanych państw, co zdaniem przedstawicieli RbG (RSF fr. Reporters Sans Frontieres) świadczy o najniższym w historii poziomie wolności słowa w Polsce.
Powiązany Artykuł
Senat zadecydował ws. rekompensaty dla mediów publicznych
Zdaniem gościa Polskiego Radia 24 raport jest spóźniony co najmniej o kilka lat. - Jeżeli ma głosić o zagrożeniach dla mediów ze strony władzy, to przypomnę najazdy na tygodnik Wprost za rządów PO-PSL, próby przełamywania tajemnicy dziennikarskiej na siłę przez ówczesny obóz władzy. Wtedy ten raport miałby ręce i nogi, obecnie jest absurdalny. Należy robić swoje, wykonywać zadania, przełamywać monopol informacyjny, który został kiedyś wytworzony - tłumaczył Krzysztof Czabański.
REKLAMA
Konkurencyjność
Jego zdaniem konkurencyjność na rynku mediów ma co najmniej dwa oblicza - polityczne, czyli niedopuszczania innych głosów, i finansowe. - Chodzi o walkę o pieniądze z reklam. Rynek reklam będzie się kurczył z powodu pandemii. Reklamowy tort do podziału będzie mniejszy. Te dwie sprawy decydują o zaciekłości ataków na media publiczne ze strony opozycji i związanych z nimi mediów. Politycy interesują się cienką warstwą mediów publicznych, czyli przekazem informacyjnym. Jednak ich główna rola jest kulturotwórcza. Trzeba walczyć o te media i bronić ich ze względu na ich pozycję w polskiej kulturze - podkreślił Krzysztof Czabański.
Rola mediów publicznych
Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański przypomniał w tym kontekście portal Polskiego Radia. - Są propozycje wielkiej literatury czytanej przez wielkich aktorów, słuchowisk, Teatru Polskiego Radia, koncertów. To są rzeczy wspaniałe, po które sięgamy w czasach pandemii, sięgamy do archiwów. Jednocześnie te archiwa są tworzone każdego dnia, tworzymy tę kulturę, pozwalamy jej się rozwijać, popularyzujemy ją i dostarczamy odbiorcom. To jest główna rola mediów publicznych. Należy o tym pamiętać i nie sprowadzać jej tylko i wyłącznie do polityki - podsumował Krzysztof Czabański.
***
Audycja: 24 Pytania - Rozmowa Poranka
Prowadzący: Dorota Kania
REKLAMA
Gość: Krzysztof Czabański
Data emisji: 12.05.2020
Godzina emisji: 7.35
REKLAMA