Jaka jest polska szkoła?
Z jednej strony polscy uczniowie osiągają wysokie wyniki w międzynarodowych testach PISA, z drugiej mówi się, że szkoła nie daje im zbyt dużo wolności czy samodzielności, nie uczy podejmowania własnych decyzji. Jakie są mocne i słabe strony polskiej szkoły? Gośćmi audycji O sobie samych byli: Anna Ziarkowska, kierownik działu edukacji w Domu Spotkań z Historią i dr Jacek Konik - historyk w liceum im. Mikołaja Reja.
2017-08-30, 14:05
Posłuchaj
- Wielkim plusem polskiej szkoły jest to, że uczniom stawia się wysokie wymagania. Problemem jest sposób ich egzekwowania – podkreślił dr Jacek Konik. - Polska szkoła stara się zbudować wszechstronnego człowieka, pytanie czy musi się to wiązać z przeładowaniem wiedzą z różnych dziedzin – dodał.
Zdaniem gościa audycji wynika to z chęci kształcenia człowieka renesansu, który potrafi się poruszać w różnych dziedzinach. - Wiedzy do opanowania jest za dużo. Może lepiej nauczyć trochę mniej, ale bardziej gruntownie i praktycznie – zastanawiał się nauczyciel historii.
Zdaniem Anny Ziarkowskiej polską szkołę zdominowały obecnie testy, które mówią nam, jak bardzo sprawni są nasi uczniowie, natomiast niewiele wiemy na temat jakości procesu kształcenia, a przede wszystkim wychowania. – W szkole ważne powinny być też relacje międzyludzkie i tworzony ku temu klimat – dodała gość audycji.
Z tym stwierdzeniem zgodził się dr Jacek Konik. - Nie ma czasu na kształtowanie umiejętności miękkich. - Testy stają się obecnie coraz większym problemem. Dochodzi już nawet do takiego zjawiska jak testomania. Szkoły średnie zaczynają się robić trzyletnimi kursami przygotowawczymi do matury, uczącymi głównie rozwiązywania testów – powiedział historyk.
W programie zaprezentowano także reportaż Adama Bogoryja Zakrzewskiego p.t.: „W czeskim Cieszynie”, który opowiada o rodzicach, którzy wolą posyłać swoje dzieci do szkoły polskiej w Czechach, a nie we własnym kraju.
Gospodarzem audycji była Olga Mickiewicz-Adamowicz
Polskie Radio 24/kawa
O sobie samych w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje
_____________________