Prezes Polskiej Fundacji Narodowej: walka o prawdę historyczną jest do wygrania
- Dalecy jesteśmy od prostego triumfalizmu, na razie zainicjowany został proces - mówił w Polskim Radiu 24 prezes Polskiej Fundacji Narodowej dr Marcin Zarzecki o kampanii "The truth must not die". Politycy m.in. prezydent Andrzej Duda czy premier Mateusz Morawiecki publikują artykuły w zagranicznych mediach, które mają przedstawić prawdę o Polsce.
2020-02-01, 08:38
Posłuchaj
Kampania edukacyjna "The truth that must not die" ma być kontynuacją akcji, która była organizowana z okazji 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej w 2019 roku. Wtedy ukazało się kilkanaście materiałów na ten temat w zagranicznych dziennikach, ukazały się także przedruki w innych mediach. Tym razem w kilkunastu międzynarodowych mediach ukazał się tekst autorstwa premiera Mateusza Morawieckiego o rosyjskiej narracji w sprawie II wojny światowej. Natomiast w "The Washington Post", "Die Welt" i "Le Figaro" opublikowano tekst prezydenta RP Andrzeja Dudy z okazji 75. rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz-Birkenau. Kolejne teksty o polskiej historii napiszą historyk Roger Moorhouse, pisarz Allen Paul czy Wojciech Roszkowski.Akcję organizuje Polska Fundacja Narodowa wspólnie z Instytutem Nowych Mediów.
Powiązany Artykuł
Andrzej Duda w międzynarodowym liście otwartym: prawda o Holokauście nie może umrzeć
Efekt synergii
Dr Marcin Zarzecki tłumaczył, że w ramach kampanii wiele instytucji zrezygnowało ze swoich partykularyzmów. - Chodzi o synergię działań, zaangażowanie zasobów merytorycznych i finansowych, aby zwielokrotnić efekt końcowy. Bez kooperacji pomiędzy Kancelarią Prezydenta RP, Kancelarią Premiera RP, MSZ i innymi instytucjami, również trzeciego sektora, kampania nie przyniosłaby zamierzonego efektu - powiedział prezes Polskiej Fundacji Narodowej.
Po stronie prawdy historycznej
Jego zdaniem walka jest możliwa do wygrania pod dwoma warunkami. - Zawieszenia przez różne opcje sporów politycznych w ważnych dla Polski momentach - niestosowanie stalkingu politycznego względem instytucji, które realizują ważne cele oraz myślenie w kategoriach długoterminowych. Uważamy, że rosyjska narracja jest rozpoznaniem bojem, że rozpętanie dyskursu o przyczynach wybuchu II wojny światowej było dedykowane na rynek wewnętrzny. Natomiast należy pamiętać, że każde działanie może być skuteczne, jeśli jest długotrwałym procesem złożonym z wielu wątków. Jedna kampania jest niewystarczająca. Mocno zabrzmieliśmy, ale żeby zabrzmieć trwale musimy powtarzać nasze działania niczym szczepionkę i łączyć je. Połączyć je z produkcjami filmowymi, z popkulturą, by docierać nie tylko do liderów opinii publicznej, ale także pod strzechy, do gospodarstw domowych i poszczególnych osób, aby aktywnie brać udział w edukowaniu i informowaniu, aby rozpocząć globalną rozmowę o prawdzie historycznej. My jesteśmy po stronie prawdy historycznej - podkreślił dr Marcin Zarzecki.
REKLAMA
W ramach kampanii "The truth must not die" Polska Fundacja Narodowa opublikowała w mediach społecznościowych spot, który przedstawiał Józefa Stalina i Adolfa Hitlera na czacie internetowym. Przywódca ZSRR zaproponował kanclerzowi III Rzeczy wspólną napaść na Polskę, dalej analizowali sytuację polityczną i pisali o scenariuszu II wojny światowej. Język używany przez nich miał być charakterystyczny dla młodzieżowego oraz używanego w internecie, pisali: "siema", "gratki", ale i dosadnie: "Pomogę Ci z ich wojskowymi i inteligentami, zbiorę ich w jednym miejscu i kula w łeb".
Więcej w nagraniu.
Audycja: "Nos Kleopatry"
Prowadzący: Agnieszka Kamińska
Goście: prezes PFN dr Marcin Zarzecki, członek zarządu PFN Michał Góras
Data emisji: 31.01.2020
Godzina emisji: 22.05
REKLAMA