Jej sztuka była rodzajem wołania o zmianę. Świat poza żelazną kurtyną to doceniał
Magdalena Abakanowicz była jedną z niewielu polskich artystek rozpoznawanych na całym świecie. Jednak w kraju jej kariera przebiegała odmiennymi torami. O twórczości Magdaleny Abakanowicz rozmawiali w audycji Kwadratura Kultury Irena Groblewska - poetka, autorka filmów o sztuce, specjalistka PR i prof. Adam Myjak – rzeźbiarz i rektor warszawskiej ASP.
2017-05-17, 15:36
Posłuchaj
Jak podkreślała Irena Groblewska, prof. Magdalena Abakanowicz była artystką światową, która mieszkała w Polsce. – Abakanowicz robiła światową karierę właściwie od lat 60. Tworzyła znakomitą formę artystyczną, natomiast w Polsce mówiło się, że jej sztuka była rodzajem wołania o zmianę. Myślę, że świat poza żelazną kurtyną to doceniał – powiedziała poetka.
Według Adama Myjaka sztuka Abakanowicz była ogromnym odkryciem. – Na początku swojej drogi artystycznej byłem zafascynowany jej tkaniną artystyczną, nazwaną od jej nazwiska abakanami, ponieważ jej rzeźba pierwsza wyrwała się od tendencji do tworzenia słupów i klocków. Dla mnie było fenomenalne, że potrafiła rzucić się na tak ogromną skalę swoich projektów. Świetnie umiała też zaadaptować obiekty znalezione – mówił rektor ASP.
Zdaniem prof. Myjaka Magdalena Abakanowicz potrafiła podejmować odważne decyzje artystyczne. – Jej prace były dla wielu ludzi szokiem, a dla klasycznych rzeźbiarzy wręcz profanowaniem tradycji – stwierdził rzeźbiarz. Z kolei Irena Groblewska mówiła, że miała do artystki stosunek emocjonalny. - Zapamiętałam ją jako osobę ogromnej kultury wewnętrznej – wspominała.
Więcej w całej audycji.
REKLAMA
Gospodarzem audycji była Monika Małkowska.
Polskie Radio 24/kk
______________________
Kwadratura Kultury w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje
REKLAMA
Data emisji: 15.05.2017
Godzina emisji: 22:16
REKLAMA