„Centralny Port Komunikacyjny bez kolei pasażerskiej i towarowej nie może istnieć”

2017-11-17, 16:30

„Centralny Port Komunikacyjny bez kolei pasażerskiej i towarowej nie może istnieć”
Mirosław Antonowicz, prezes PKP Cargo i Rafał Milczanowski, prezes LOT.Foto: PR24/AK

„Szybka kolej w Polsce – między innymi w kontekście dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego – może być ekonomiczna do prędkości 250 km/h. Pod tym kątem można modernizować ok. 1,5 tys. km linii i ewentualnie budować kolejne 1-1,5 tys. km” - mówili w piątek uczestnicy Kongresu 590. O budowie CPK i rozwoju transportu w Polsce mówili w audycji Rozmowa PR24 Rafał Milczarski (prezes PLL LOT) i Mirosław Antonowicz (członek zarządu PKP S.A.).

Posłuchaj

17.11.2017 Rafał Milczarski i Mirosław Antonowicz o rozwoju polskiego transportu.
+
Dodaj do playlisty

Zgodnie z rządową uchwałą z 7 listopada, do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat. W rządowej uchwale napisano, że standardem ma być połączenie CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godz. (w okresie startowym), a docelowo do 2 godz. CPK ma integrować ruch lotniczy i kolejowy w jednym węźle. Oznacza to, że port lotniczy ma się łączyć z siecią kolejową, która będzie rozbudowywana.

Według Mirosława Antonowicza musimy rozmawiać o zrównoważonym rozwoju transportu. - Centralny Port Komunikacyjny bez kolei pasażerskiej i towarowej nie może istnieć. Trzeba mówić o wyrównaniu konkurencji między transportem drogowym i kolejowym. W Polsce nie mamy centrum logistycznego z prawdziwego zdarzenia, mam nadzieję, że CPK spełni tę funkcję. Przewozy kontenerowe rosną, więc potrzebujemy rozwoju infrastruktury punktowej i narodowego planu rozwoju intermodalnego – powiedział gość Polskiego Radia 24.

Zdaniem Rafała Milczarskiego jesteśmy w sytuacji, gdzie nie było planowania infrastruktury z wystarczającą wizją. - Gdyby nie Centralny Port Komunikacyjny, to rozmawialibyśmy o tym, że w Polsce brak jest perspektywy rozwoju lotnictwa, a także o problemach z przepustowością. Wszyscy nasi pasażerowie wiedzą jaki jest poziom wypełnienia terminala na Lotnisku Chopina. W infrastrukturze potrzebna jest wizja i długoterminowe planowanie. LOT jest jedną z najbardziej wartościowych polskich marek, na pewno konkurencji zależało, by rywalizacja była mniejsza – mówił prezes LOT.

W opinii Mirosława Antonowicza szybka kolej będzie istotna dla CPK. – Chodzi o to, by szybko skomunikować się z Warszawą, Wrocławiem, Gdańskiem i Krakowem, przy prędkościach do 250 km/h. Istotą jest posiadanie nowoczesnych hubów przesiadkowych o charakterze dworca w dużych miastach. Będziemy budować i modernizować ponad 200 dworców. Szybka kolej w Polsce jest potrzebna, powinna połączyć Warszawę z Berlinem i Pragą. CPK może być hubem przesiadkowym dla Europy Wschodniej – wskazywał prezes PKP Cargo.

REKLAMA

Jak podkreślał Rafał Milczarski, LOT ma aspiracje być nie tylko przewoźnikiem pasażerów, ale i towarów. - Kwestią kluczową w wykonywaniu transportu jest, by było gdzie załadować i rozładować. Chodzi o to, by wygodnie transportować ludzi oraz towary, CPK ma tu kluczowe znaczenie. Grzechem jest to, że Lotnisko Chopina nie jest połączone kolejowo w sensowny sposób. Pasażerowie z innych miast muszą się przesiadać na Dworcu Centralnym, by dojechać do lotniska, to piramidalna głupota – stwierdził ekspert.

Więcej w całej audycji.

Gospodarzem programu był Adrian Klarenbach.

Polskie Radio 24/IAR/PAP

REKLAMA

___________________

Rozmowa PR24 Adriana Klarenbacha - wszystkie audycje

Data emisji: 17.11.2017

Godzina emisji: 16:08

17.11.2017 Rafał Milczarski i Mirosław Antonowicz o rozwoju polskiego transportu.


REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej