X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
x
x

Eksperci: polscy przewoźnicy są dla firm ze "starej" UE groźną konkurencją

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2020 15:00
Państwa tzw. starej Unii chętnie korzystają z naszych pracowników, ale gdy już chodzi o konkurencję, w której wygrywamy, to ostro się temu przeciwstawiają. Tak dziś wygląda sytuacja w przypadku transportu międzynarodowego. To branża, w której w Europie dominujemy - mówili w audycji "Rządy Pieniądza" dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek (UW) i Piotr Soroczyński z Krajowej Izby Gospodarczej (KIG).
Proponowane przez Unię Europejską projekty są niekorzystne dla polskich spedytorów - argumentują przewoźnicy
Proponowane przez Unię Europejską projekty są niekorzystne dla polskich spedytorów - argumentują przewoźnicyFoto: Jaroslaw Kilian/ Shutterstock

Dziś w Parlamencie Europejskim (PE) odbędzie się ostateczne głosowanie nad Pakietem Transportowym. W obecnej wersji znacznie utrudni on funkcjonowanie na  europejskim rynku polskim firmom przewozowym, które są na nim liderem. Przed pandemią ta branża wypracowywała ok. 6 proc. polskiego PKB. Takie państwa jak Niemcy czy Francja zarzucały nam nieuczciwe konkurowanie głównie kosztami pracy.

Dlatego forsowały nie tylko jednakową płacę dla wszystkich unijnych kierowców, ale także wiele nowych, często absurdalnych obciążeń administracyjnych. Polscy europosłowie jednym głosem protestowali przeciwko tej akcji, podając argumenty o ograniczaniu wspólnego, unijnego rynku i zaburzaniu zasad wolnej konkurencji.

unia europejska free 1200
"To zgrana ekipa". Polska współpracuje z 7 państwami UE ws. pakietu drogowego

- Bardzo ważne są koszty, a nasze firmy transportowe są konkurencyjne na europejskim rynku, dlatego warto z tych usług korzystać. Ale z drugiej strony wszystkie gospodarki na świecie mają dziś bardzo podobne problemy. Wszędzie zmniejsza się zatrudnienie, więc może tu chodzi o spojrzenie na transport od strony unijnego rynku pracy. Bardzo trudno w tej chwili stwierdzić, jaka będzie ostateczna decyzja PE – mówiła dr Starczewska-Krzysztoszek.

Różne sposoby wynagradzania kierowców 

Piotr Soroczyński zauważył, że sytuacja jest skomplikowana, także jeżeli chodzi o płace kierowców, wypłacanie im części wynagrodzenia w dietach i dodatkach. Dlatego rozwiązania polskie i państw Europy Zachodniej były ze sobą niekompatybilne. Dodał, że tamtejsze przedsiębiorstwa dostrzegły, że Polacy ich wypierają z rynku i chciały odwrócić tę tendencję.

- Tam, gdzie wolności europejskie są sprzyjające krajom starej Unii, to oczywiście trzeba je utrzymać, ale tam, gdzie jest wolny przepływ usług, to już jest różnie – stwierdził ekspert KIG.

Zaznaczył, że nie jest to tylko kwestia ceny, ale także podejścia do pracy, jej jakości, elastyczności i dlatego "usiłowano nas spacyfikować". Wyraził nadzieję, że przynajmniej część z tych przepisów uda się zmienić  tak, aby były dla nas bardziej akceptowalne.

parlament europejski east news 1200.jpg
Komisja transportu PE poparła pakiet mobilności. Polska jest przeciw

PKB Polski na tle UE

Goście "Rządów Pieniądza" odnieśli się również do najnowszych danych Komisji Europejskiej dotyczących spadków PKB poszczególnych państw unijnych na wskutek pandemii. Wynika z nich, że średni unijny spadek wyniesie minus 8,7 proc. A w Polsce tylko 4,6 proc., co będzie najlepszym wynikiem w całej UE.

- Nasza gospodarka jest mocno zróżnicowana i dosyć duża. My ze względu na zróżnicowanie gospodarki mamy się lepiej. Dobrze, że w szacunkach KE ktoś to odnotowuje – mówił Piotr Soroczyński.

Dr Starczewska-Krzysztoszek wskazała na Czechy, które obecnie są w trudnej sytuacji właśnie dlatego, że stawiają na przemysł motoryzacyjny. Podobnie wygląda sytuacja np. w Chorwacji, gdzie spadki PKB są przewidywane na poziomie minus 11 proc., a to dlatego, że dominuje tam branża turystyczna.

Audycję prowadziła Anna Grabowska, zapraszamy do jej wysłuchania.

Posłuchaj
23:17 Piotr Soroczyński i Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek gośćmi audycji "Rządy Pieniądza" (PR24) Piotr Soroczyński i Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek gośćmi audycji "Rządy Pieniądza" (PR24)

  

Pr24/iar/pap/anna grabowska/sw 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Potrzebna rewizja pakietu drogowego". Apel polskich przewoźników do europosłów

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2020 17:07
Polscy przewoźnicy zaapelowali do Parlamentu Europejskiego o uwzględnienie negatywnych skutków pandemii podczas prac nad pakietem drogowym zaostrzającym zasady w transporcie międzynarodowym. Brukselska korespondentka Polskiego Radia Beata Płomecka widziała list, który Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wysłało do europosłów z komisji transportu Europarlamentu. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Unijna debata w sprawie pakietu drogowego. Polscy europosłowie przeciwko

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2020 21:24
Polscy europosłowie wraz z deputowanymi z naszego regionu potwierdzili swój sprzeciw wobec pakietu drogowego, europosłowie z Europy Zachodniej go poparli. W Parlamencie Europejskim nie zmienił się układ sił w sprawie przepisów zaostrzających zasady w transporcie międzynarodowym. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Komisja transportu PE poparła pakiet mobilności. Polska jest przeciw

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2020 23:17
Komisja transportu PE w poniedziałkowych głosowaniach poparła kontrowersyjne przepisy dotyczące przewoźników drogowych, tzw. pakiet mobilności. W lipcu nad nowymi przepisami ma głosować Parlament Europejski na sesji plenarnej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kluczowe dla Polski głosowanie w PE. Chodzi o decyzję ws. pakietu drogowego

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2020 12:46
Eurodeputowani zagłosują w sprawie przepisów zaostrzających zasady w transporcie międzynarodowym, które mogą uderzyć w naszych przewoźników. Polska ma największą flotę transportową w całej Unii Europejskiej, więc jest to dla naszego kraju sprawa kluczowa.
rozwiń zwiń