Nowa ustawa o ochronie danych osobowych formalnie gotowa

2018-03-05, 08:21

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych formalnie gotowa
dr Maciej Kawecki . Foto: PR24/AK

- W piątek Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt ustawy o ochronie danych osobowych, chcemy by projekt w przyszłym tygodniu trafił na posiedzenie Rady Ministrów, a następnie do parlamentu – poinformował w Polskim Radiu 24 Maciej Kawecki, odpowiedzialny w Ministerstwie Cyfryzacji za koordynowanie prac nad projektem.

Posłuchaj

05.03.2018 Maciej Kawecki o ustawie o ochronie danych osobowych
+
Dodaj do playlisty

25 maja 2018 r. wchodzi w życie RODO, czyli unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych. Nowe przepisy dotyczą każdego podmiotu działającego na terenie UE, począwszy od jednoosobowych działalności gospodarczych po duże międzynarodowe korporacje. Głównym celem RODO jest potwierdzenie faktu, że ochrona danych osobowych jest podstawowym prawem każdego obywatela. Rozporządzenie wprowadza szereg korzyści dla osób prywatnych, w tym większą transparentność w odniesieniu do użycia danych osobowych, tj. nakazuje upowszechnienie informacji kto, kiedy i w jakim procesie wykorzystał poszczególne dane.

Maciej Kawecki powiedział, że w projekcie nowej ustawy o ochronie danych osobowych wzięto pod uwagę krytyczne głosy przedstawicieli mediów, w tym Izby Wydawców Pracy. Dziennikarze nie będą zobowiązani do rejestrowania spisów danych osobowych swoich informatorów. Jak wyjaśnił gość PR24, autorzy projektu uznali, iż książka kontaktowa, którą dziennikarz ma w telefonie, jest przetwarzaniem danych do celów prywatnych. Nie będzie więc trzeba jej rejestrować.

– Stanęło na tym, że przepisy o nierejestrowaniu spisu kontaktów nie będą wprowadzone, co wynika z RODO. Nasz spis kontaktów w telefonie to przetwarzanie danych dla celów prywatnych. W tym zakresie uważamy, że rozporządzenie nie znajdzie zastosowania i do dziennikarzy, którzy prowadzą działalność w tym zakresie, również rozszerzylibyśmy rozumienie tego terminu – tłumaczył gość Polskiego Radia 24.

Nowa ustawa przewiduje między innymi powołanie w miejsce obecnego Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych - Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Byłby on powoływany przez Sejm na czteroletnią kadencję na wniosek premiera i chroniony immunitetem.

Facebook wprowadza poważne zmiany, które dotkną nie tylko użytkowników, ale i firmy. Zmienią się zasady pozycjonowania stron, które przestaną być promowane w newsfeedach użytkowników. Komentatorzy mówią, że to będzie trzęsienie ziemi w branży marketingowej.

Według gościa Polskiego Radia 24 Facebook chce powrócić do roli medium społecznościowego. - Te zmiany oznaczają, że 80 proc. treści, które pojawią się na naszych tablicach, to będą posty naszych znajomych. Facebook chce wrócić do typowej roli medium społecznościowego. Obecnie doszliśmy do sytuacji, w której FB zaczął wpływać na rzeczywistość - teraz sam przyznaje się do błędu i robi krok w tył – wskazywał Kawecki.

Więcej w całej audycji.

Gospodarzem programu był Sławomir Jastrzębowski.

Polskie Radio 24/IAR/PAP

____________________ 

Data emisji: 05.03.2018

Godzina emisji: 07:17


Polecane

Wróć do strony głównej