"Próba nieadekwatna do rozmiarów rynku". Jolanta Hajdasz o badaniach słuchalności
- Przeprowadzanych jest 7 tys. telefonów w miesiącu. Na takiej próbie oparte jest badanie słuchalności. Biorąc pod uwagę to, że w Polsce nadaje legalnie blisko 300 rozgłośni radiowych, te liczby mówią same za siebie. Jak bardzo nieadekwatna do liczby programów radiowych jest ta próba - mówiła w Polskim Radiu 24 dr Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.
2021-10-12, 11:33
Jolanta Hajdasz tłumaczyła, że opracowując wskaźniki słuchalności polskich rozgłośni radiowych prowadzi się sondaże telefoniczne. - Metoda polega na tym, że ankieter dzwoni do kogoś i odpytuje według sobie znanego klucza - stwierdziła. - Najważniejszym problemem jest tutaj tzw. próba - dodała.
Powiązany Artykuł
"Uprzywilejowuje największe stacje komercyjne". Dr Jolanta Hajdasz o badaniu rynku Radio Track
Jak oceniła gość PR24 liczba telefonów jest niewystarczająca, zawodzi też "skonstruowanie socjologiczne tej próby". - W Polsce to badanie jest prowadzone przez firmę prywatną. Nazywa się ona dostojnie - Komitet Badań Radiowych - sugerując, że to coś więcej niż firma - mówiła.
Jak przypomniała, Komitet, nadzorowany jest przez "największe na rynku radiowym podmioty". Wymieniła w tym kontekście Eurozet, RMF, Time SA i Agorę.
REKLAMA
Posłuchaj
"Sondaż telefoniczny jest nieadekwatny"
- Przeprowadzanych jest 7 tys. telefonów w miesiącu. Na takiej próbie oparte jest badanie słuchalności - kontynuowała dr Jolanta Hajdasz. W jej opinii, jeśli wziąć pod uwagę, że w Polsce koncesję KRRiT posiada 300 rozgłośni, "te liczby mówią same za siebie: jak bardzo nieadekwatna do liczby programów radiowych jest próba badania Radio Track".
Jak zauważyła dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP stacje radiowe nadają 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co sprawia, że jest wiele treści do analizy. Tymczasem, "sondaż telefoniczny, który dziś jest podstawą wycen reklamowych, oceny popularności rozgłośni radiowych, jest zupełnie nieadekwatny do tego, co naprawdę dzieje się na tym rynku".
W mówiła, tłumaczyła gość Polskiego Radia 24, fachowcy "zawsze zwracają uwagę na ten aspekt, że rodzaj badania, z którym dziś mamy do czynienia jest badaniem popularności danej marki radiowej, a nie rzeczywisty pomiar słuchalności".
Więcej w nagraniu.
REKLAMA
***
Audycja: "Temat dnia/Gość PR24"
Prowadzący: Tadeusz Płużański
Gość: Jolanta Hajdasz (dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP)
REKLAMA
Data emisji: 12.10.2021
Godzina: 10.50
PR24, ms
Polecane
REKLAMA