"Uprzywilejowuje największe stacje komercyjne". Dr Jolanta Hajdasz o badaniu rynku Radio Track

2021-10-07, 20:54

"Uprzywilejowuje największe stacje komercyjne". Dr Jolanta Hajdasz o badaniu rynku Radio Track
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: PrinceOfLove/shutterstock

- Nawet pobieżna analiza rynku radiowego w Polsce pokazuje, że to badanie uprzywilejowuje jedynie największe stacje komercyjne i skonstruowane jest w taki sposób, by wzmacniać ich pozycję – powiedziała w rozmowie z polskatimes.pl dr Jolanta Hajdasz. Dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP pytana była o badanie Radio Track dotyczące słuchalności stacji radiowych w Polsce.

Powiązany Artykuł

czabański 1200 pap.jpg
Krzysztof Czabański: Polskie Radio zaczyna specjalizować się w wydawaniu wartościowych albumów

Zdaniem dr Hajdasz badania rynku Radio Track pod względem słuchalności danej stacji nie są miarodajne. Opiera się ono na metodzie ankiet telefonicznych, w których respondenci opisują, których stacji i w jakich godzinach słuchali dzień po dniu. Jak podkreśla dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, "to, że przeprowadzanie tych badań, ich metodologię oraz sposób wykorzystania zebranych danych nadzorują dwie największe, dominujące na rynku rozgłośni radiowych firmy, stawia dodatkowo pytanie o obiektywizm tych wyników i każe zastanawiać się, na ile odzwierciedlają one rzeczywistą pozycję danej stacji wśród słuchaczy i na medialnym rynku". 

Jak zauważa "comiesięczny sondaż telefoniczny na poziomie siedmiu tysięcy osób na terenie naszego kraju to naprawdę mało, by ocenić audytorium blisko 300 rozgłośni radiowych posiadających koncesję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i nadających odrębne programy radiowe każdego dnia przez 24 godziny na dobę".

Czytaj także:

- Rozgłośnie regionalne, lokalne, są w takim badaniu prawie bez szans, wyniki ich słuchalności oscylują w takim badaniu w granicach błędu statystycznego, więc trudno mówić o ich realnych wynikach słuchalności na podstawie tego sondażu. Gdyby np. tylko na podstawie tego "badania" oceniać wyniki Radia Maryja, to miałoby się wrażenie, że to niszowa, nieznana szerszej grupie słuchaczy stacja, której prawie nikt nie słucha, a przecież tak nie jest, o czym świadczą chociażby rzesze słuchaczy obecne na imprezach organizowanych przez to radio, czy medialne echa ich publikacji - przyznaje.

Jak dodała "nawet pobieżna analiza rynku radiowego w Polsce pokazuje, że to badanie uprzywilejowuje jedynie największe stacje komercyjne i skonstruowane jest w taki sposób, by wzmacniać ich pozycję".

Krytycznie do badania odnosi się również prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska, zarzucając mu nierzetelność oraz faworyzowanie nadawców komercyjnych, a także Jakub Bierzyński, szef grupy OMD, który zauważa, że nie są to wiarygodne badania.

***

Badanie Radio Track jest realizowane przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. Tworzą go podmioty: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. 

dn/polskatimes

Polecane

Wróć do strony głównej