Jolanta Hajdasz: metodologia badań słuchalności jest wątpliwa. Nadzorują je konkurenci publicznego radia
- To, co dziś nazywamy badaniem słuchalności rozgłośni radiowych, tak naprawdę nie jest badaniem słuchalności. To jest po prostu sondaż telefoniczny, którego metodologia jest wątpliwa. Poza tym "badanie" to jest nadzorowane przez Komitet Badań Radiowych, składający się z czterech komercyjnych podmiotów, dla których radio publiczne jest konkurencją - podkreśliła w Polskim Radiu 24 Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.
2022-01-30, 14:15
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął kontrolę badań radiowych w Grupie RMF, Eurozet, Grupie Radiowej Agory i Grupie ZPR Media. W grudniu ubiegłego roku poseł Prawa i Sprawiedliwości oraz członek Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o przeprowadzenie kontroli badań radiowych.
- Badanie słuchalności tak naprawdę nie jest badaniem słuchalności. Nie jest to też na pewno badanie niezależne. W mojej ocenie nie jest ono również reprezentatywne - powiedziała w Polskim Radiu 24 Jolanta Hajdasz.
"Metodologia jest wątpliwa"
Jak zaznaczyła, "mamy w Polsce jedno jedyne badanie słuchalności rozgłośni radiowych, które nazywa się Radio Track". - Nadzorowane jest obecnie przez Komitet Badań Radiowych. Sama metodologia tego badania jest wątpliwa. To jest raczej sondaż telefoniczny niż cokolwiek innego, co miałoby coś wspólnego z badaniem. Bo badanie musi być niezależne od nadawcy, musi być prowadzone na reprezentatywnej próbie, niezależnej dla całego społeczeństwa - podkreśliła.
- A badanie słuchalności w Polsce - to, na podstawie czego mówimy, że rozgłośnia X ma słuchalność taką, a Y taką - jest po prostu przeprowadzonym w ciągu miesiąca sondażem telefonicznym, na próbie 7 tysięcy osób w wieku 15-75 lat. W stosunku do populacji w Polsce i ilości rozgłośni radiowych w naszym kraju oraz ich rozdrobnienia, tak naprawdę tym sondażem niewiele da się określić, zmierzyć - dodała rozmówczyni PR24.
REKLAMA
- Druga ważna sprawa to Komitet Badań Radiowych. To ciało, które jest w całości zdominowane, tworzone przez cztery podmioty konkurencyjne, komercyjne, działające na rynku. Więc jak one mogą traktować podmiot publiczny, który przez całe dekady był ich naturalną, największą konkurencją? - powiedziała Jolanta Hajdasz.
- Polskie Radio w czołówce najbardziej opiniotwórczych mediów w 2021 roku
- Rzetelność pomiarów słuchalności. Dlaczego publiczne rozgłośnie nie chcą badań Radio Track?
Więcej w nagraniu.
Posłuchaj
***
Audycja: "Temat dnia/Gość PR24"
Prowadzący: Tadeusz Płużański
Gość: Jolanta Hajdasz (Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP)
Data emisji: 30.01.2022
Godzina emisji: 13.06
REKLAMA
bartos
REKLAMA