Jolanta Hajdasz: metodologia badań słuchalności jest wątpliwa. Nadzorują je konkurenci publicznego radia

- To, co dziś nazywamy badaniem słuchalności rozgłośni radiowych, tak naprawdę nie jest badaniem słuchalności. To jest po prostu sondaż telefoniczny, którego metodologia jest wątpliwa. Poza tym "badanie" to jest nadzorowane przez Komitet Badań Radiowych, składający się z czterech komercyjnych podmiotów, dla których radio publiczne jest konkurencją - podkreśliła w Polskim Radiu 24 Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

2022-01-30, 14:15

Jolanta Hajdasz: metodologia badań słuchalności jest wątpliwa. Nadzorują je konkurenci publicznego radia
Zdaniem Jolanty Hajdasz metodologia badań słuchalności rozgłośni radiowych jest wątpliwa. Foto: PAP / Rafał Guz

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął kontrolę badań radiowych w Grupie RMF, Eurozet, Grupie Radiowej Agory i Grupie ZPR Media. W grudniu ubiegłego roku poseł Prawa i Sprawiedliwości oraz członek Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o przeprowadzenie kontroli badań radiowych.

- Badanie słuchalności tak naprawdę nie jest badaniem słuchalności. Nie jest to też na pewno badanie niezależne. W mojej ocenie nie jest ono również reprezentatywne - powiedziała w Polskim Radiu 24 Jolanta Hajdasz.

"Metodologia jest wątpliwa"

Jak zaznaczyła, "mamy w Polsce jedno jedyne badanie słuchalności rozgłośni radiowych, które nazywa się Radio Track". - Nadzorowane jest obecnie przez Komitet Badań Radiowych. Sama metodologia tego badania jest wątpliwa. To jest raczej sondaż telefoniczny niż cokolwiek innego, co miałoby coś wspólnego z badaniem. Bo badanie musi być niezależne od nadawcy, musi być prowadzone na reprezentatywnej próbie, niezależnej dla całego społeczeństwa - podkreśliła. 

- A badanie słuchalności w Polsce - to, na podstawie czego mówimy, że rozgłośnia X ma słuchalność taką, a Y taką - jest po prostu przeprowadzonym w ciągu miesiąca sondażem telefonicznym, na próbie 7 tysięcy osób w wieku 15-75 lat. W stosunku do populacji w Polsce i ilości rozgłośni radiowych w naszym kraju oraz ich rozdrobnienia, tak naprawdę tym sondażem niewiele da się określić, zmierzyć - dodała rozmówczyni PR24.

REKLAMA

- Druga ważna sprawa to Komitet Badań Radiowych. To ciało, które jest w całości zdominowane, tworzone przez cztery podmioty konkurencyjne, komercyjne, działające na rynku. Więc jak one mogą traktować podmiot publiczny, który przez całe dekady był ich naturalną, największą konkurencją? - powiedziała Jolanta Hajdasz. 

Czytaj także:

Więcej w nagraniu.

Posłuchaj

Jolanta Hajdasz o badaniu słuchalności rozgłośni radiowych (Temat dnia) 13:07
+
Dodaj do playlisty

***

Audycja: "Temat dnia/Gość PR24"
Prowadzący: Tadeusz Płużański
Gość: Jolanta Hajdasz (Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP)
Data emisji: 30.01.2022
Godzina emisji: 13.06

REKLAMA

bartos

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej