Blokada rozbudowy portu w Elblągu. Macierewicz: takie działania są zdradą narodową
2023-05-21, 14:20
- Dzięki funkcjonowaniu portu w Elblągu siły NATO będą mogły dotrzeć drogą morską do terenów przygranicznych z Rosją. Chodzi o wyeliminowanie zagrożenia odcięcia państw bałtyckich od pomocy sojuszniczej w przypadku rosyjskiego zagrożenia. Sprawa jest fundamentalna dla NATO oraz dla Litwy, Łotwy i Estonii - mówił w Polskim Radiu 24 były szef MON Antoni Macierewicz.
Od września ubiegłego roku funkcjonuje przeprawa wodna przez Mierzeję Wiślaną. Aby statki mogły wpływać przez Mierzeję Wiślaną do Elbląga, potrzebne są jeszcze pogłębienie samego basenu portowego i realizacja obrotnicy. Miasto Elbląg pieniędzy na to nie ma, ale rząd jest gotowy wesprzeć inwestycję. W zamian za dokapitalizowanie portu 100 mln zł Skarb Państwa chciałby przejąć w porcie większościowy pakiet udziałów, jednak samorząd nie chce się na to zgodzić.
Gość Polskiego Radia 24 podkreślił, że rząd RP chce zainwestować w to przedsięwzięcie z dwóch powodów. - Budowa portu jest konieczna ze względów gospodarczych, dla rozwoju Elbląga i całego regionu. To jest także fundamentalny problem bezpieczeństwa militarnego. Dzięki funkcjonowaniu portu siły NATO będą mogły dotrzeć drogą morską do terenów przygranicznych z Rosją. Chodzi o wyeliminowanie zagrożenia odcięcia państw bałtyckich od pomocy sojuszniczej w przypadku rosyjskiego zagrożenia. Sprawa jest fundamentalna dla NATO oraz dla Litwy, Łotwy i Estonii - tłumaczył Antoni Macierewicz.
Dodał, że ci, którzy są przeciwko budowie portu, działają tak naprawdę przeciwko niepodległości państw bałtyckich. - Muszą sobie zdawać sprawę, że jest to zachowanie prorosyjskie. Nie można tak postępować. Mam nadzieję, że nawet samorządowcy PSL, którzy sprawują władzę w regionie, wreszcie zrozumieją, że takie działania są zdradą narodową - podsumował były szef MON.
Posłuchaj
Przekop Mierzei Wiślanej
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września 2022 roku. Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzi pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie, który pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe.
Więcej w nagraniu.
* * *
Audycja: Temat dnia/Gość PR24
Prowadzący: Tadeusz Płużański
Gość: Antoni Macierewicz
Data emisji: 21.05.23
Godzina emisji: 13.07
PR24/jt