Edukacja bez komputerów? Prof. Olechowska: warto zachować zdrowy rozsądek i równowagę

2024-02-07, 12:46

Edukacja bez komputerów? Prof. Olechowska: warto zachować zdrowy rozsądek i równowagę
Zgodnie z zapowiedziami minister edukacji Szwecji, w starszych klasach tablety i laptopy będą mogły być wykorzystywane wybiórczo, jeśli korzyści z ich stosowania mają potwierdzenie naukowe. Foto: shutterstock.com / Ground Picture

- W Szwecji nie chodzi o to, żeby w ogóle odejść od stosowania mediów cyfrowych w edukacji, ale żeby ten dostęp był ograniczony, kontrolowany i dobierany pod względem potrzeb - mówiła w Polskim Radiu 24 prof. Agnieszka Olechowska (Akademia Pedagogiki Specjalnej).

Władze Szwecji wycofują ekrany z przedszkoli oraz młodszych klas szkół podstawowych. Zdecydowano o wstrzymaniu narodowej strategii cyfrowej edukacji, utworzono dotację na zakup drukowanych podręczników, a także powrócono do egzaminów z użyciem ołówka i papieru.

Według szwedzkiej minister szkolnictwa Lotty Edholm polityka rządu ma na celu powrót do podstaw i przywrócenie szkoły opartej na wiedzy, w której kładzie się nacisk na podstawowe umiejętności, takie jak pisanie, czytanie oraz liczenie.

"Świat nie stoi w miejscu"

Prof. Agnieszka Olechowska komentowała te doniesienia. - Zawsze warto pamiętać o tym, że warto zachować zdrowy rozsądek i równowagę. Mówiąc na ten temat, popełniamy błędy. Wyobrażamy sobie, że każde dziecko jest takie samo, że każdy system edukacyjny jest taki sam i można przełożyć np. szwedzki system na nasz. Zapominamy też trochę o tym, że świat nie stoi w miejscu, oraz o tym, że to politycy zdecydowali w Szwecji, by zatrzymać, ale nie wycofywać wprowadzenie strategii, nazywanej strategią cyfryzacji - mowiła profesor. 

Znaczenie nowoczesnych technologii w edukacji specjalnej 

Jak dodała gość audycji, we współczesnym świecie bycie "offline" jest praktycznie niemożliwe. - pewnych zjawisk nie da się już całkowicie zastopować, rozwiązaniem jest przede wszystkim rozsądne stosowanie technologii - zauważyła i zwracała uwagę na znaczenie nowoczesnych technologii asystujących w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami i osobami, które mają trudności w komunikowaniu się za pomocą mowy. Jak zaznaczyła, jest to "nieoceniona pomoc rozwojowa i edukacyjna".

Posłuchaj

Prof. Agnieszka Olechowska o wykorzystaniu nowoczesnych technologii w edukacji (Polskie Radio 24 / Temat dnia/Gość PR24) 25:35
+
Dodaj do playlisty
Czytaj także:

Szwedzka reforma obejmuje wstrzymanie, po krytyce ze strony pediatrów oraz psychiatrów, narodowej strategii edukacji cyfrowej na lata 2023-27, zakładającej zwiększenie wykorzystania nowoczesnych pomocy naukowych. Zdecydowano o zniesieniu obowiązku wykorzystywania narzędzi cyfrowych w edukacji przedszkolnej. W Szwecji przedszkola pełnią również rolę żłobków. Podniesiono argument, że dzieci i tak już za dużo czasu spędzają przed ekranem w domu.

W opinii ekspertów z Instytutu Karolinska w Sztokholmie dzieci do 2 lat w ogóle nie powinny korzystać z tabletów, a najlepszymi dla rozwoju ich mózgu są tradycyjne zabawki. Zgodnie z rekomendacją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci w wieku od 2 do 5 lat powinny spędzać przed ekranem najwyżej godzinę dziennie.

Więcej w zapisie audycji.

    * * *

    Audycja: Temat dnia / Gość PR24

    Prowadzący: Mirosław Skowron

    Gość: prof. Agnieszka Olechowska

    Data emisji: 7.02.2024

    Godzina emisji: 10.33

    PR24/ka

    Polecane

    Wróć do strony głównej