Edukacja bez komputerów? Prof. Olechowska: warto zachować zdrowy rozsądek i równowagę
- W Szwecji nie chodzi o to, żeby w ogóle odejść od stosowania mediów cyfrowych w edukacji, ale żeby ten dostęp był ograniczony, kontrolowany i dobierany pod względem potrzeb - mówiła w Polskim Radiu 24 prof. Agnieszka Olechowska (Akademia Pedagogiki Specjalnej).
2024-02-07, 12:46
Władze Szwecji wycofują ekrany z przedszkoli oraz młodszych klas szkół podstawowych. Zdecydowano o wstrzymaniu narodowej strategii cyfrowej edukacji, utworzono dotację na zakup drukowanych podręczników, a także powrócono do egzaminów z użyciem ołówka i papieru.
Według szwedzkiej minister szkolnictwa Lotty Edholm polityka rządu ma na celu powrót do podstaw i przywrócenie szkoły opartej na wiedzy, w której kładzie się nacisk na podstawowe umiejętności, takie jak pisanie, czytanie oraz liczenie.
"Świat nie stoi w miejscu"
Prof. Agnieszka Olechowska komentowała te doniesienia. - Zawsze warto pamiętać o tym, że warto zachować zdrowy rozsądek i równowagę. Mówiąc na ten temat, popełniamy błędy. Wyobrażamy sobie, że każde dziecko jest takie samo, że każdy system edukacyjny jest taki sam i można przełożyć np. szwedzki system na nasz. Zapominamy też trochę o tym, że świat nie stoi w miejscu, oraz o tym, że to politycy zdecydowali w Szwecji, by zatrzymać, ale nie wycofywać wprowadzenie strategii, nazywanej strategią cyfryzacji - mowiła profesor.
Znaczenie nowoczesnych technologii w edukacji specjalnej
Jak dodała gość audycji, we współczesnym świecie bycie "offline" jest praktycznie niemożliwe. - pewnych zjawisk nie da się już całkowicie zastopować, rozwiązaniem jest przede wszystkim rozsądne stosowanie technologii - zauważyła i zwracała uwagę na znaczenie nowoczesnych technologii asystujących w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami i osobami, które mają trudności w komunikowaniu się za pomocą mowy. Jak zaznaczyła, jest to "nieoceniona pomoc rozwojowa i edukacyjna".
REKLAMA
Posłuchaj
Szwedzka reforma obejmuje wstrzymanie, po krytyce ze strony pediatrów oraz psychiatrów, narodowej strategii edukacji cyfrowej na lata 2023-27, zakładającej zwiększenie wykorzystania nowoczesnych pomocy naukowych. Zdecydowano o zniesieniu obowiązku wykorzystywania narzędzi cyfrowych w edukacji przedszkolnej. W Szwecji przedszkola pełnią również rolę żłobków. Podniesiono argument, że dzieci i tak już za dużo czasu spędzają przed ekranem w domu.
W opinii ekspertów z Instytutu Karolinska w Sztokholmie dzieci do 2 lat w ogóle nie powinny korzystać z tabletów, a najlepszymi dla rozwoju ich mózgu są tradycyjne zabawki. Zgodnie z rekomendacją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci w wieku od 2 do 5 lat powinny spędzać przed ekranem najwyżej godzinę dziennie.
Więcej w zapisie audycji.
* * *
Audycja: Temat dnia / Gość PR24
REKLAMA
Prowadzący: Mirosław Skowron
Gość: prof. Agnieszka Olechowska
Data emisji: 7.02.2024
Godzina emisji: 10.33
REKLAMA
PR24/ka
REKLAMA